, Canada
-
RCJCÉ/CJNSE Vol. 12 No. 2 (2021) - Literature Review/Revue de la documentation
Regard historique sur l’évaluation des apprentissages au secondaire au Québec : quels sont les problématiques et les objets des recherches depuis 1995?
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 12 No. 2 (2021) - Research Study/Recherche
Pratiques évaluatives et aisance des enseignantes : Témoigner du cheminement des enfants au regard de la motricité globale à l’éducation préscolaire 5 ans
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 1 (2022) - Research Study/Recherche
Reflections on Dimensions of Educational Change: Lessons from One School Using Design Thinking as a School Reform Process
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 1 (2022) - Book Review/Critique de livre
Book Review of Multilingualism and Translanguaging in Chinese Language Classrooms by Wang Danping
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 12 No. 2 (2021) - Research Study/Recherche
Motiver les élèves dans les cours d’éducation physique et à la santé : perceptions des futurs étudiants en enseignement
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 1 (2022) - Research Study/Recherche
From Teacher Education to Teachers’ Work: The Knowledge of Students
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 12 No. 2 (2021) - Literature Review/Revue de la documentation
L’approche piklérienne et la qualité éducative auprès d’enfants de 0 à 3 ans en contexte de services de garde : état des connaissances
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 1 (2022) - Book Review/Critique de livre
Book Review of Jennifer Wemigwans (2018). A Digital Bundle: Protecting and Promoting Indigenous Knowledge Online. Regina, SK: University of Regina Press.
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 1 (2022) - Research Study/Recherche
Embracing Multiple Roles: What We Learned about Graduate Students’ Well-Being in this Pandemic
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 1 (2022) - Position Paper/Essai
Ted Aoki’s Curriculum Perspectives and Their Implications for Indonesian EFL Teaching
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 1 (2022) - Position Paper/Essai
Systemic Barriers to French Immersion in New Brunswick
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 12 No. 2 (2021) - Editorial/Éditorial
L’évaluation et la notation à l’éducation préscolaire : comment les enseignantes doivent et devront témoigner du cheminement de l’enfant ?
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 12 No. 2 (2021) - Editorial/Éditorial
Weaving the Threads of Education Together: Exploring the Bold, Complex, and Connected Epistemologies of Educational Research
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 1 (2022) - Position Paper/Essai
The Dislocated ‘Outsiders’ within International Canadian Higher Education
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 2 (2022) - Literature Review/Revue de la documentation
Defining Inclusionary Education: A Review of Recent Literature
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 1 (2022) - Literature Review/Revue de la documentation
Applying Appreciative Inquiry to Research in the Field of Inclusive Education
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 1 (2022) - Literature Review/Revue de la documentation
Why Did Ethnography Cross the Border?
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 1 (2022) - Position Paper/Essai
Building Community in Culturally Diverse Classrooms at University
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 1 (2022) - Literature Review/Revue de la documentation
L'éducation préscolaire 4 ans temps plein au Québec : réflexions quant aux besoins et aux enjeux de formation continue des enseignantes
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 1 (2022) - Research Study/Recherche
Culturally Responsive Leadership: A Framework to Merge Eastern and Western Educational Philosophies in an Era of Increasing Globalization
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 2 (2022) - Research Study/Recherche
Assessing Iranian Elementary Language Arts Textbooks from a Critical Literacy Perspectives
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 2 (2022) - Position Paper/Essai
Locating Democratic Citizenship in the Classroom: Engaging Canadian Teacher Codes of Ethics in the Quest to Understand What It Means to Teach Democratically
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 2 (2022) - Literature Review/Revue de la documentation
Exploring the Use of Augmentative and Alternative Communication with Emergent Literacy Learners
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 2 (2022) - Literature Review/Revue de la documentation
Sound Before Symbol Strategies and Beginning Band Performance Skills
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 1 (2023) - Research Study/Recherche
Quelles sont les pratiques déclarées d’enseignants du primaire utilisant une approche intégrée du français ?
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 2 (2022) - Position Paper/Essai
Privatization and the Exacerbation of Educational Inequality in Canada
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 2 (2022) - Literature Review/Revue de la documentation
Comment faire une recherche de développement d’objet en éducation? Aperçu de modèles et présentation d’un cas particulier
Résumé PDF (français) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 2 (2022) - Book Review/Critique de livre
Book review of Trauma-Sensitive Schools: The Importance of Instilling Grit, Determination, and Resilience
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 2 (2022) - Research Study/Recherche
Vers une meilleure compréhension des stratégies mobilisées pour surmonter des difficultés rencontrées en stage
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 1 (2023) - Book Review/Critique de livre
Book Review of Duran, C. S. (2017). Language and literacy in refugee families. Palgrave MacMillan.
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 2 (2022) - Research Study/Recherche
Pre-service Teachers’ Perceptions of the Focus on Grades and How They Intend to Respond
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 2 (2023) - Literature Review/Revue de la documentation
English
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 1 (2022) - Research Study/Recherche
L’évaluation d’activités d’éveil aux mathématiques à l’éducation préscolaire : autoévaluation et identification des forces, des besoins et des progrès
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 1 (2022) - Editorial/Éditorial
Invisibilisation des femmes : réflexions ouvertes sur une refonte plus inclusive des programmes éducatifs
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 2 (2022) - Book Review/Critique de livre
A Review of “Things I Wish I Knew as a Teacher: Reflections of a Retired Principal” By Robert Hamilton (2021)
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 2 (2022) - Position Paper/Essai
Writing with the Edge of a Knife
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 1 (2023) - Research Study/Recherche
Engaging Students in Social Emotional Learning During the COVID-19 Pandemic: The Lived Experience of Three High School Teachers in the United States
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 2 (2022) - Literature Review/Revue de la documentation
Focusing On Mistakes: Pragmatically Implementing Growth Mindset
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 3 (2022): Special Issue / Numéro Spécial - CJNSE-CCGSE Special Issue
Supporting Safer Spaces: How School Administrators Shape the School Culture for Sexual and Gender Minority Students
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 3 (2022): Special Issue / Numéro Spécial - CJNSE-CCGSE Special Issue
Global Social Innovation Lab: Theoretical Perspectives
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 2 (2022) - Literature Review/Revue de la documentation
What Does Mental Health Mean? An Ecocritical Conceptual Review of an Albertan Curricula
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 2 (2022) - Literature Review/Revue de la documentation
Bridging the Gap in Decoding Instruction: From Research to Explicit Teacher Training
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 2 (2022) - Book Review/Critique de livre
Critique du livre de Clémence Perronnet (2021). La bosse des maths n’existe pas – Rétablir l’égalité des chances dans les matières scientifiques
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 1 (2023) - Literature Review/Revue de la documentation
Examining CEFR-related Professional Learning Interventions for Language Teachers: A Qualitative Meta-synthesis
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 3 (2022): Special Issue / Numéro Spécial - CJNSE-CCGSE Special Issue
Une approche d’enseignement des mathématiques par la résolution de problèmes : qu’en disent les enseignants du primaire ?
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 3 (2022): Special Issue / Numéro Spécial - CJNSE-CCGSE Special Issue
Regard sur les croyances des enseignants et sur le bilinguisme
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 3 (2022): Special Issue / Numéro Spécial - CJNSE-CCGSE Special Issue
Collaborer pour mieux évaluer : analyse des croyances épistémologiques d’enseignants d’histoire du Québec et du Canada
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 3 (2022): Special Issue / Numéro Spécial - CJNSE-CCGSE Special Issue
Brosser le portrait des classes flexibles au primaire et leur pérennité post pandémique au Québec dans un contexte de pandémie
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 3 (2022): Special Issue / Numéro Spécial - CJNSE-CCGSE Special Issue
Un dispositif orthodidactique de négociation pour des élèves du 3e cycle du primaire ayant des difficultés en morphosyntaxe
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 3 (2022): Special Issue / Numéro Spécial - CJNSE-CCGSE Special Issue
Rapport aux savoirs disciplinaire: moteur d’innovation pour les enseignantes du primaire en insertion professionnelle
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 3 (2022): Special Issue / Numéro Spécial - CJNSE-CCGSE Special Issue
Étude de l’influence de la scène visuelle d’une tâche mathématique sur la motivation d’élèves de la sixième année - Résultats préliminaires
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 3 (2022): Special Issue / Numéro Spécial - CJNSE-CCGSE Special Issue
Développer un prototype de dispositif d’apprentissage immersif pour des apprenants collégiaux : la réalité virtuelle au service de l’évolution
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 1 (2023) - Research Study/Recherche
Social Media, Not So Social: Exploring the Ethical and Administrative Implications of Cyberbullying Research as It Pertains to Its Detection, Measurement, and Implementation of Preventative Strategies in Schools
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 3 (2023): Special Issue / Numéro Spécial - Research Study/Recherche
Promoting Canadian Student Outbound Mobility: Analysis of Internationalization Policies
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 1 (2023) - Literature Review/Revue de la documentation
Examining an Institutionalized Sociocultural Model of Canadian Education
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 1 (2023) - Research Study/Recherche
The Techification of Education in Ontario's virtual schools
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 2 (2023) - Position Paper/Essai
Becoming “Teacher”: A Narrative Journey from Undergraduate Education Student to University Instructor
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 2 (2023) - Position Paper/Essai
Defining Disability: Reviewing the Construct of Special Education
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 1 (2023) - Literature Review/Revue de la documentation
Native Speakerism and Employment Discrimination in English Language Teaching
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 3 (2022): Special Issue / Numéro Spécial - Editorial/Éditorial
L’accompagnement dans la communication et la publication d’actes de colloque
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 2 (2022) - Editorial/Éditorial
Comment tendre vers une évaluation plus inclusive ?
Renseignements PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 1 (2023) - Research Study/Recherche
What Meaning Can We Make Together? On Learning to Code Qualitative Research Data with Graduate Students in Education
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 2 (2022) - Position Paper/Essai
Getting Your Work Published: Advice for New and Developing Scholars
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 3 (2022): Special Issue / Numéro Spécial - Editorial/Éditorial
Supporting Graduate Students and Emerging Scholars in the Field of Education: Insightful Work Shared at CCGSE
Renseignements PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 2 (2022) - Editorial/Éditorial
Pedagogical Possibilities: Reflections and Research on Changing Classroom Practices and Perceptions
Renseignements PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 1 (2023) - Literature Review/Revue de la documentation
The Implementation of Translanguaging in Ontario Early Childhood Education Curriculum: A Literature Review
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 1 (2023) - Research Study/Recherche
Relationship Between Growth Mindset and Intelligence
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 1 (2023) - Position Paper/Essai
The Emergence of Complexity Thinking and Its Influence on Educational Research
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 1 (2023) - Research Study/Recherche
Didactique, gestion de la classe et liens entre les deux : importance accordée par les étudiantes québécoises et françaises en formation initiale
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 2 (2023) - Literature Review/Revue de la documentation
Conditions d’efficacité et facteurs d’influence du développement professionnel continu du personnel enseignant du primaire et du secondaire : une recension des écrits
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 2 (2023) - Research Study/Recherche
Far-Right Incursions on Canadian Postsecondary Campuses 2012-2022: A Qualitative Content Analysis
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 2 (2023) - Research Study/Recherche
Piloting the Power of the Post: The Impact of Parents’ Social Media Use on Canadian Urban Middle Level Principals
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 1 (2023) - Editorial/Éditorial
Advocating for Change: Insights from Educational Research and Practice
Renseignements PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 1 (2023) - Book Review/Critique de livre
Book Review of Brooks, J. S., & Normore, A. H. (2018). Leading against the grain: Lessons from creating just and equitable schools. Teachers College Press.
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 1 (2023) - Editorial/Éditorial
Besoins en mathématiques à l’éducation préscolaire afin d’aspirer à la bonification des pratiques enseignantes
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 3 (2023): Special Issue / Numéro Spécial - Position Paper/Essai
Reflections on Indigenous Allyship: Perspectives from an International Student and Emerging Scholar
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 3 (2023): Special Issue / Numéro Spécial - Literature Review/Revue de la documentation
Uses of Phonics-Based and Whole Language/Balanced Literacy Tools in Teaching Reading: How Does the Evidence Support Student Success in the Classroom?
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 2 (2023) - Research Study/Recherche
How British Columbia Offshore School Teachers are Constructed on Government Websites
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 2 (2023) - Position Paper/Essai
Caractéristiques relationnelles en contexte de stage doctoral au sein d’équipes de recherches participatives en sciences de l’éducation
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 2 (2023) - Research Study/Recherche
Pratiques déclarées d’enseignement de l’orthographe lexicale au 2e cycle du primaire québécois
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 3 (2023): Special Issue / Numéro Spécial - Literature Review/Revue de la documentation
Breaking Down Barriers: Exploring the Potential of Participatory Visual Research to Promote University Students' Active Participation in Sustainable Development Initiatives
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 3 (2023): Special Issue / Numéro Spécial - Research Study/Recherche
Social Media: Friend or Foe to Adolescents During the COVID-19 Pandemic
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 3 (2023): Special Issue / Numéro Spécial - Literature Review/Revue de la documentation
The Role of Cultural Instruction in Adult Indigenous Language Learning
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 2 (2023) - Research Study/Recherche
L’observation entre pairs comme dispositif de développement professionnel d’enseignantes à l’éducation préscolaire
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 3 (2023): Special Issue / Numéro Spécial - Research Study/Recherche
Achievement-Related Shame and Guilt in Elementary Students: A Pilot Study
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 2 (2023) - Book Review/Critique de livre
Critique littéraire de Paul, M. (2020). La démarche d’accompagnement : repères méthodologiques et ressources théoriques (2e éd.)
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 2 (2023) - Position Paper/Essai
Partage d’une « expérience leçon » d’une recherche de nature quantitative menée auprès d’enfants à l’éducation préscolaire : piste de réflexion
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 2 (2023) - Research Study/Recherche
Exploring the Lived Experience of Youth Who Have Been Suspended From Secondary School: A Narrative Inquiry
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 2 (2023) - Research Study/Recherche
Le Point de vue de parents d’enfants présentant des besoins considérés particuliers sur la collaboration école-famille à la maternelle 4 ans
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 3 (2023): Special Issue / Numéro Spécial - Position Paper/Essai
Navigating Perspectives: Unpacking the Discourse Surrounding International Student Experiences in Canadian Higher Education
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 2 (2023) - Position Paper/Essai
Critical Race Theory and Intersectionality: Race, Culture, and Identity in the ESL Classroom
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 2 (2023) - Editorial/Éditorial
Au-delà du mouvement : l’enjeu sociétal d’un enseignement en éducation physique et à santé de qualité
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 3 (2023): Special Issue / Numéro Spécial - Editorial/Éditorial
Transformative Perspectives in Education: Highlights from CJNSE and CCGSE Collaboration
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 2 (2023) - Editorial/Éditorial
Reimagining Education: Critical Theories, Diverse Identities, and Societal Dynamics
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 5 No. 2 (2014) - Editorial/Éditorial
De nouvelles ressources à la Revue canadienne des jeunes chercheur(e)s en éducation
Résumé PDF PDF (English) De nouvelles ressources à la Revue canadienne des jeunes chercheur(e)s en éducation -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 1 No. 1 (2008) - Editorial/Éditorial
Inaugural Editorial
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 1 No. 1 (2008) - Editorial/Éditorial
Demystifying the Scholarly Publishing Process
Renseignements PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 1 No. 1 (2008) - Position Paper/Essai
Disrupting the Present: An Autobiographical Narrative of Educational Angst
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 1 No. 1 (2008) - Position Paper/Essai
Les Transformations de l’organisation de la recherche universitaire au Québec et au-delà : Recension et contextualisation de quelques écrits.
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 1 No. 1 (2008) - Position Paper/Essai
Schooling as Pathogenic: Exploring the Destructive Implications of Globalist Educational Reform
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 1 No. 1 (2008) - Position Paper/Essai
A Contextualized Social Transformation and Universalism: A Quest for a Mutual Humanization
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 1 No. 1 (2008) - Research Study/Recherche
Overcoming the Technical Nature in Learning Translation: Cabri Geometry, a Tool to Sustain Conceptual Comprehension?
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 1 No. 1 (2008) - Position Paper/Essai
Implementing a Democratic Pedagogy in the Classroom: Putting Dewey into Practice
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 1 No. 1 (2008) - Research Study/Recherche
Using Student Data for Teacher Reflection
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 1 No. 1 (2008) - Research Study/Recherche
Play in the Grade One Classroom: An Exploration of Teacher Beliefs, Classroom Organization, and Obstacles to Implementation in Quebec
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 1 No. 1 (2008) - Research Study/Recherche
Vers une lecture systémique du contexte, des enjeux et des contraintes du renouvellement des pratiques en éducation aux sciences au secondaire au Québec
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 1 No. 1 (2008) - Position Paper/Essai
Re-conceptualizing English Language Education through Autobiography: Toward a Pedagogy of Humiliations and Humanness
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 1 No. 1 (2008) - Literature Review/Revue de la documentation
Anxiety and Second/Foreign Language Learning Revisited
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 1 No. 1 (2008) - Position Paper/Essai
Do You Speak Global?: The Spread of English and the Implications for English Language Teaching
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 1 No. 1 (2008) - Literature Review/Revue de la documentation
A Review of the Literature on Case Study Research
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 1 No. 1 (2008) - Book Review/Critique de livre
A Book Review: Anfara, V. A., & Mertz, N. T. (Eds.). (2006). Theoretical frameworks in qualitative research. Thousand Oaks, CA: Sage
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 1 No. 1 (2008) - Research Study/Recherche
Pour dépasser le technicisme de l’apprentissage de la translation: Cabri-géomètre, un outil de soutien à la compréhension conceptuelle?
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 1 No. 2 (2009) - Position Paper/Essai
Keeping the Peace: Social Justice Unionism in a Canadian Context
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 1 No. 2 (2009) - Position Paper/Essai
Private Money for the Public Good: Higher Education Philanthropy in Canada and the United States
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 2 No. 1 (2009) - Literature Review/Revue de la documentation
Reforming Education:A Review of the Contributions of Benjamin Levin, Ph.D.
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 2 No. 1 (2009) - Research Study/Recherche
Compétence scripturale des élèves du secondaire : perceptions et pratiques des enseignants d’histoire
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 1 No. 2 (2009) - Position Paper/Essai
Un cadre théorique pour éclairer la profession enseignante
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 1 No. 2 (2009) - Literature Review/Revue de la documentation
Une (re)socialisation de l’évaluation des apprentissages
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 1 No. 2 (2009) - Book Review/Critique de livre
Book Review: Bullying, victimization, and peer harassment: A handbook of prevention and intervention
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 2 No. 1 (2009) - Position Paper/Essai
Elementary Physical Education: Fitness Sessions or Whole-Child Development?
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 2 No. 1 (2009) - Position Paper/Essai
La pratique réflexive interactionnelle : rapport entre la pratique réflexive et l’interaction verbale en formation initiale d’enseignants
Résumé PDF (English) PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 2 No. 1 (2009) - Position Paper/Essai
A Saturday’s Trip to Epistemology
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 2 No. 1 (2009) - Research Study/Recherche
Introducing Angles in Grade Four: A Realistic Approach Based on the van Hiele Model
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 2 No. 1 (2009) - Research Study/Recherche
Deconstructing Gender: Realizing the Possibilities
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 2 No. 1 (2009) - Position Paper/Essai
Resistance and Education: An Exploration of Anti-Colonial Struggles and Implications for Critical, Reflexive Pedagogy
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 2 No. 1 (2009) - Literature Review/Revue de la documentation
Theories of Autism: A Review of Four Contemporary Theories
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 2 No. 1 (2009) - Book Review/Critique de livre
Book Review: Jackson, P.W., Boostrom, R.E. & Hansen, D.T. (1993). The moral life of schools. San Francisco: Jossey-Bass.
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 1 No. 2 (2009) - Editorial/Éditorial
Editorial
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 2 No. 1 (2009) - Position Paper/Essai
The Worrisome State of Legal Literacy among Teachers and Administrators
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 2 No. 1 (2009) - Editorial/Éditorial
Farewell and Welcoming Editorial
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 3 No. 1 (2010) - Position Paper/Essai
Constructing the ‘citizen’ in citizenship education
Résumé PDF (English) Nabavi cover letter CJNSE (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 3 No. 1 (2010) - Book Review/Critique de livre
Book Review: Mitchell, M. (2009). Complexity: A guided tour
Résumé PDF (English) Cover Letter (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 3 No. 2 (2010) - Position Paper/Essai
Inclusive Education does not Include Literacy =’s Reading + Writing
Résumé PDF (English) Statement for CJNSE (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 3 No. 1 (2010) - Book Review/Critique de livre
Book Review: Shelton, B. E., & Wiley, D. A. (Eds.) (2007). The design and use of simulation computer games in education
Résumé PDF (English) Cover Letter (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 3 No. 1 (2010) - Research Study/Recherche
Vers l’émergence d'une culture entrepreneuriale en milieu scolaire : un regard ethnographique
Résumé PDF () PDF (English) admin, Matthias Pepin - Lettre - Soumission d\'un article.doc (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 3 No. 1 (2010) - Literature Review/Revue de la documentation
The social organization of mathematics classrooms and English language learners’ opportunities to participate
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 3 No. 1 (2010) - Research Study/Recherche
Confronting otherness: An e- conversation between doctoral students living with the Imposter Syndrome
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 3 No. 1 (2010) - Book Review/Critique de livre
Book Review: Smyth, J., Angus, L., McInerney, P., & Down, B. (2008). Critically engaged learning: Connecting to young lives
Résumé PDF (English) Critically Engaged Learning: Connecting to Young Lives - A book review (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 3 No. 1 (2010) - Book Review/Critique de livre
Book Review: Unlocking the clubhouse: Margolis, J., & Fisher, A (2003). Women in computing
Résumé PDF () PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 3 No. 1 (2010) - Position Paper/Essai
The Use of Autoethnography in Educational Research: Locating Who We Are in What We Do
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 3 No. 2 (2010) - Literature Review/Revue de la documentation
Inclusivity in Higher Education: Ethnic Differences in Post-secondary Educational Pathways
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 3 No. 1 (2010) - Literature Review/Revue de la documentation
Does violence solve anything? Conduct disorder as adaptive behaviour
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 3 No. 2 (2010) - Literature Review/Revue de la documentation
Diverse Classrooms, Diverse Teachers: Representing Cultural Diversity in the Teaching Profession and Implications for Pre-Service Admissions
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 3 No. 1 (2010) - Literature Review/Revue de la documentation
Quilts of authorship: A literature review of multimodal assemblage in the field of literacy education
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 3 No. 1 (2010) - Position Paper/Essai
Bilingual education in Nunavut: Trojan horse or paper tiger?
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 4 No. 1 (2012) - Literature Review/Revue de la documentation
Motivation in ESL: A Literature Review
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 4 No. 1 (2012) - Research Study/Recherche
Espace scriptural scolaire en francophonie canadienne : analyse sémantique des curricula
Résumé PDF (English) Lettre d'accompagnement à la soumission (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 4 No. 1 (2012) - Literature Review/Revue de la documentation
The Influence of Socio-Cultural Practices on Mathematical Cognition
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 4 No. 1 (2012) - Research Study/Recherche
“If Dragons 'Would Eat' [sic] Pink Hearts, That Would be OK”: Preadolescent Boys' Paths to Reading
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 4 No. 1 (2012) - Research Study/Recherche
L’interprétation de la lettre en algèbre par des élèves du secondaire au Québec
Résumé PDF (English) lettre de soumission (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 3 No. 1 (2010) - Editorial/Éditorial
Editorial
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 4 No. 1 (2012) - Research Study/Recherche
Using Structural Equation Modeling to Investigate Students' Career Awareness in Science
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 4 No. 1 (2012) - Research Study/Recherche
Windows of Faith and Freedom: A Muslim Woman's Narrative
Résumé PDF (English) Cover Letter (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 4 No. 1 (2012) - Position Paper/Essai
Le financement des services de garde à vocation religieuse : accommodement raisonnable ou entorse à la laïcité?
Résumé PDF (English) lettre (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 5 No. 1 (2014) - Research Study/Recherche
The Academic Journeys of Students with Chronic Gastrointestinal Illness: Narratives from Daughters and Their Mothers
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 6 No. 1 (2015) - Position Paper/Essai
Working Through Racialized Discourses using an Advocacy and Participatory Lens: Epistemological and Methodological Issues
Résumé PDF (English) cover letter (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 5 No. 1 (2014) - Research Study/Recherche
La pratique des échecs en milieu scolaire:Un regard sur le développement des habiletés en résolution de problèmes mathématiques et sur le sentiment d’appartenance des élèves de troisième cycle du primaire
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 5 No. 1 (2014) - Research Study/Recherche
Barriers, Enablers, and Strategies for Success Identified by Undergraduate Student Parents
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 5 No. 1 (2014) - Literature Review/Revue de la documentation
Teaching within a Consumer Model of Higher Education
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 5 No. 1 (2014) - Literature Review/Revue de la documentation
Inclusionary Practices in French Immersion: A Need to Link Research to Practice
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 4 No. 1 (2012) - Literature Review/Revue de la documentation
Finding Yourself in School: Identity and Music
Résumé PDF (English) EmmersonCover (English) 1st Reading Notes (CM) (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 5 No. 1 (2014) - Research Study/Recherche
L’utilisation du matériel pédagogique en classe multiâge
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 4 No. 1 (2012) - Position Paper/Essai
Taking the Leap Toward Publication
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 4 No. 1 (2012) - Editorial/Éditorial
Temporal Inquiry Horizons: Valuing New Scholarship
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 4 No. 1 (2012) - Editorial/Éditorial
Éditorial
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 5 No. 3 (2014) - Research Study/Recherche
Teacher-youth inter-informant agreement on the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) in a community sample of refugee and immigrant adolescents in Montreal
Résumé PDF (English) Lettre d'accompagnement (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 5 No. 2 (2014) - Position Paper/Essai
Constructivism, Direct Instruction and the Free-energy optimization principle: A student’s integrative cognitive perspective on learning
Résumé PDF (English) Cover Letter to Editor (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 5 No. 3 (2014) - Position Paper/Essai
Informing Education Research and the Praxis of Leadership through the use of Autoethnography and Phenomenology
Résumé PDF (English) Cover Letter (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 5 No. 2 (2014) - Research Study/Recherche
L’enseignement en équipe au secondaire : des conditions au service de sa pratique
Résumé Sans titre PDF PDF (English) Lettre -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 5 No. 1 (2014) - Position Paper/Essai
New Science Education Researchers in Dialogue: Impressions of our Field
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 5 No. 2 (2014) - Research Study/Recherche
Étude critique de la validité du diagnostic du TDA/H en tant que prédicteur du rendement en résolution de problèmes mathématiques
Résumé PDF PDF (English) Untitled Untitled -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 5 No. 3 (2014) - Research Study/Recherche
Estime de soi en phase d’insertion professionnelle : Regard sur la réalité des nouvelles enseignantes
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 5 No. 1 (2014) - Research Study/Recherche
“Don’t You Know That Only White Kids Like Science?”: Currere as Critical Autobiography
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 5 No. 1 (2014) - Research Study/Recherche
The Effects of Metacognitive Treatments on the Academic Performance of Students with Learning Disabilities: A Meta-Analysis
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 5 No. 2 (2014) - Position Paper/Essai
Considering all our relations: A proposed hermeneutic turn in S-STEP
Résumé PDF (English) Cover letter (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 5 No. 2 (2014) - Literature Review/Revue de la documentation
Exploring the potential of educational television: A review of the literature
Résumé PDF (English) Cover Letter (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 5 No. 2 (2014) - Research Study/Recherche
A Case Study of a Community-Based Tutoring and Mentoring Program
Résumé PDF (English) Cover Letter (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 5 No. 3 (2014) - Literature Review/Revue de la documentation
Recension des écrits portant sur les problématiques de rôle chez les personnes exerçant la fonction de coordonnateur départemental
Résumé PDF (English) Lettre d'accompagnement du manuscrit -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 5 No. 1 (2014) - Position Paper/Essai
Questioning the Universality of Storybook Reading: Examining Diversity in Family Literacy Practices
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 5 No. 2 (2014) - Research Study/Recherche
Les représentations sociales des leaders d’opinions à l’Université Laval : Un objet d’étude pour comprendre la dynamique des luttes étudiantes du Québec contre la hausse des droits de scolarité
Résumé PDF PDF (English) Untitled -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 5 No. 1 (2014) - Literature Review/Revue de la documentation
Concepts of Teacher Professional Learning Opportunities and Social Justice Practices: A Literature Review
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 5 No. 2 (2014) - Position Paper/Essai
La gestion d’un établissement d’enseignement privé québécois : Réflexion centrée sur l’organisation du travail des directeurs-trices
Résumé PDF PDF (English) Lettre de présentation -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 5 No. 3 (2014) - Research Study/Recherche
The Influence of one School District's Policies, Practices, and Ethos in Hiring Women as Principals
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 6 No. 1 (2015) - Position Paper/Essai
Ready, Steady Cook: The Growth of a Middle Aged Novice Researcher in the “Academic Kitchen”
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 6 No. 1 (2015) - Research Study/Recherche
L’utilisation de modèles d’enseignement en stage par des futurs enseignants
Résumé PDF (English) PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 5 No. 2 (2014) - Research Study/Recherche
“Course” Work: Pinar's Currere as an Initiation into Curriculum Studies
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 5 No. 1 (2014) - Editorial/Éditorial
Éditorial : Un espace dialogique au cœur du développement scientifique du chercheur
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 5 No. 1 (2014) - Editorial/Éditorial
Editorial: Building Supportive Research Communities
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 5 No. 3 (2014) - Research Study/Recherche
Les récits de lecteurs de six jeunes non engagés en lecture : des expériences diversifiées.
Résumé PDF (English) Lettre de soumission de manuscrit -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 5 No. 3 (2014) - Research Study/Recherche
Teacher-Driven Professional Learning as a Vehicle for Teacher Leadership: A Qualitative Study of Participant Leadership roles in Ontario’s Teacher Learning and Leadership Program
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 6 No. 1 (2015) - Book Review/Critique de livre
A Quick Guide to Speed-Dating Theorists through Thinking with Theory in Qualitative Research: Viewing Data Across Multiple Perspectives
Résumé PDF (English) Cover Letter (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 6 No. 1 (2015) - Research Study/Recherche
Muslim teachers’ experiences with race and racism in Quebec secondary schools
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 6 No. 1 (2015) - Literature Review/Revue de la documentation
La méthodologie employée dans les thèses des étudiants en éducation utilisant le concept de représentation sociale : Une revue de la littérature
Résumé PDF (English) PDF Lettre d'acceptation -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 5 No. 3 (2014) - Editorial/Éditorial
Éditorial
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 7 No. 2 (2016) - Literature Review/Revue de la documentation
Models-Based Practice: Learning From and Questioning the Existing Canadian Physical Education Literature
Résumé PDF (English) PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 7 No. 1 (2016) - Research Study/Recherche
Les conditions de co-construction d’un développement professionnel entre les acteurs d’une école et chercheurs au travers d’une recherche-action-formation
Résumé PDF Liste de vérification -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 6 No. 1 (2015) - Research Study/Recherche
Description de la pratique d’activités physiques des participants à une stratégie d’intervention en fonction de leur sexe.
Résumé PDF (English) PDF Cover letter -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 7 No. 1 (2016) - Research Study/Recherche
Le modèle contextuel de l’apprentissage dans les musées et autres environnements d’éducation non formelle : critique et bonification
Résumé PDF Sans titre PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 6 No. 1 (2015) - Literature Review/Revue de la documentation
La pensée critique en éducation : le point de vue herméneutique
Résumé PDF (English) PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 6 No. 1 (2015) - Position Paper/Essai
Théories de l'apprentissage mobile à la lumière de l'étude de la mobilité et de la pensée complexe
Résumé PDF (English) PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 999 No. 999 (2015) - Research Study/Recherche
La différenciation pédagogique : les pratiques d’enseignants en classe spéciale dédiées aux élèves ayant une déficience langagière
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 6 No. 2 (2015) - Research Study/Recherche
L’étude du développement orthographique en français langue étrangère d’élèves arabophones du secondaire en Égypte
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 999 No. 999 (2015) - Research Study/Recherche
Différencier les pratiques pédagogiques pour tenir compte de l’hétérogénéité : une question de compétence en gestion de classe ?
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 999 No. 999 (2015) - Research Study/Recherche
La diversité ethnoculturelle en formation initiale des enseignants : création d’une ressource collaborative pour le développement de la compétence interculturelle
Résumé PDF Affiche de présentation Réseau notionnel de l'interculturel en éducation -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 6 No. 1 (2015) - Editorial/Éditorial
Getting published: Tips for emerging scholars
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 999 No. 999 (2015) - Research Study/Recherche
Modélisation du rôle des systèmes de valeurs dans la transition d’une identité de métier vers une nouvelle identité enseignante en formation professionnelle
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 999 No. 999 (2015) - Research Study/Recherche
Ségrégation scolaire et différenciation curriculaire au Québec
Résumé PDF Lettre de précision -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 6 No. 1 (2015) - Editorial/Éditorial
La recherche scientifique au temps des réformes économiques : La place des sciences de l’éducation dans le débat actuel
Résumé PDF (English) PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 999 No. 999 (2015) - Position Paper/Essai
La bilittératie chez les élèves allophones en milieu scolaire montréalais : une réflexion pour améliorer l’enseignement-apprentissage du français
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 999 No. 999 (2015) - Literature Review/Revue de la documentation
Les dispositifs collaboratifs de confrontation et le rôle des interactions dans le contexte de l’analyse de pratique avec la vidéo
Résumé PDF Cover Letter : Les dispositifs collaboratifs de confrontation et le rôle des interactions dans le contexte de l’analyse de pratique avec la vidéo. -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 999 No. 999 (2015) - Research Study/Recherche
L’entrée au préscolaire et les pratiques d’enseignement de la culture : les impacts positifs d’une mobilisation des cultures première et seconde chez deux élèves en difficulté
Résumé PDF Lettre de l'auteur_Amel Chamakh_Université de Montréal_2015 -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 999 No. 999 (2015) - Research Study/Recherche
L’effet régulateur du groupe de soutien d’« école à la maison » sur les pratiques éducatives des parents-membres
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 7 No. 2 (2016) - Research Study/Recherche
“Nailing it Across the Board”: Negotiating Identity as Trades Teachers
Résumé PDF (English) PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 7 No. 1 (2016) - Research Study/Recherche
Les conditions de co-construction d’un développement professionnel entre les acteurs d’une école et chercheurs au travers d’une recherche-action-formation
Résumé PDF Sans titre -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 6 No. 2 (2015) - Research Study/Recherche
Analyse d’activités de grammaire, de lecture et d’écriture des manuels de français du second cycle québécois : quelles interactions pour quelles compétences langagières?
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 7 No. 1 (2016) - Research Study/Recherche
Student Engagement with Difference at a Canadian University
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 6 No. 2 (2015) - Research Study/Recherche
Rapport à l’écrit et engagement dans la littératie en contexte de langue seconde
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 6 No. 2 (2015) - Research Study/Recherche
Reconciling language anxiety and the ‘Montréal switch’: An autoethnography of learning French in Montréal and negotiating my Canadian identity through language
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 7 No. 2 (2016) - Position Paper/Essai
Exploring International Student Academic Discourse Socialization in Canadian Universities through a Deleuzian Lens
Résumé PDF (English) PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 6 No. 2 (2015) - Research Study/Recherche
A Case Study of Chinese Children’s Biliteracy Learning at Home and School
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 7 No. 1 (2016) - Research Study/Recherche
"Boys Don't Wear Dresses!" Deconstructing gender representations in an elementary school classroom
Résumé PDF (English) 10 000 Dresses student work sample (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 7 No. 1 (2016) - Research Study/Recherche
Culture clubs in Canadian Higher Education: Examining membership diversity
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 6 No. 2 (2015) - Research Study/Recherche
International Service Learning: Catalyst for transformation in language learner identity?
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 6 No. 2 (2015) - Literature Review/Revue de la documentation
Favoriser l’entrée dans l’écrit chez les jeunes enfants allophones
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 6 No. 2 (2015) - Research Study/Recherche
La motivation affective dans l’apprentissage du français chez les immigrants allophones adultes à Montréal
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 7 No. 1 (2016) - Research Study/Recherche
A Framework for Indigenous Adoptee Reconnection: Reclaiming Language and Identity.
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 6 No. 2 (2015) - Literature Review/Revue de la documentation
ENJEUX ÉDUCATIONNELS, CURRICULUM ET LANGUE D’ENSEIGNEMENT DANS LES CAMPS DE RÉFUGIÉS État des connaissances et perspectives de recherche.
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 7 No. 1 (2016) - Position Paper/Essai
Peut-on mesurer une compétence? Quelques défis à relever...
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 7 No. 1 (2016) - Research Study/Recherche
Définitions du concept d'éthique. Regards croisés de stagiaires, d'enseignants associés et de superviseurs universitaires.
Résumé Sans titre PDF Lettre accompagnant mon manuscrit -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 7 No. 2 (2016) - Literature Review/Revue de la documentation
Feminisms in Canadian Educational Contexts: A Literature Review
Résumé PDF (English) PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 7 No. 2 (2016) - Position Paper/Essai
Adolescents’ Motivational Support in School: A Self-Determination Theory Perspective
Résumé PDF (English) PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 7 No. 1 (2016) - Literature Review/Revue de la documentation
Effets de la fréquentation d’un service de garde éducatif (SGÉ) sur le développement langagier des enfants issus de milieux défavorisés et négligés : état des connaissances
Résumé PDF Lettre d'intention -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 7 No. 1 (2016) - Research Study/Recherche
Caractéristiques du développement de l’attention chez des enfants du préscolaire selon des enseignantes de la Commission scolaire Rivière-du-Nord
Résumé PDF lettre de soumission -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 6 No. 2 (2015) - Editorial/Éditorial
Enseignement, apprentissage et acquisition de la langue : Vecteurs social, culturel, identitaire et linguistique
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 7 No. 1 (2016) - Position Paper/Essai
Enseigner dans un collège relève-t-il clairement de l’enseignement supérieur?
Résumé PDF Lettre d'intention -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 8 No. 1 (2017) - Research Study/Recherche
Les forces et limites des stratégies mises en place pour favoriser la participation d’adolescents présentant une dysphasie à une entrevue semi-dirigée
Résumé PDF Sans titre -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 7 No. 2 (2016) - Literature Review/Revue de la documentation
Regard sur la formation professionnelle au XXe siècle et repérage des problèmes de recherche pour le XXIe siècle
Résumé PDF PDF Sans titre -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 7 No. 2 (2016) - Research Study/Recherche
Construction et déconstruction des politiques curriculaires. Une analyse des positions des acteurs du système éducatif québécois sur les modifications apportées au régime pédagogique
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 7 No. 2 (2016) - Position Paper/Essai
L’image de l’enfant de l’approche de Reggio Emilia et du programme éducatif Accueillir la petite enfance du Québec
Résumé PDF PDF Lettre de soumission -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 7 No. 2 (2016) - Position Paper/Essai
Littératie, littératie médiatique multimodale et paradigme multimodal : approches de l’éducation pour le 21e siècle
Résumé PDF PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 7 No. 2 (2016) - Position Paper/Essai
Les principaux facteurs qui empêchent, bloquent ou ralentissent l’obtention d’un statut professionnel pour les enseignants en Amérique du Nord
Résumé PDF PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 8 No. 1 (2017) - Literature Review/Revue de la documentation
Le choix de l’école lors de la transition primaire-secondaire. Un état des connaissances.
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 7 No. 2 (2016) - Literature Review/Revue de la documentation
Analyse conceptuelle de la persévérance aux études postsecondaires
Résumé PDF PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 7 No. 2 (2016) - Research Study/Recherche
Analyse discursive des manuels d’histoire de 1967 à 2012 : Coup d’œil sur vingt évènements historiques du Québec
Résumé PDF PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 7 No. 1 (2016) - Editorial/Éditorial
Joies et misères entourant la première publication scientifique
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 7 No. 1 (2016) - Editorial/Éditorial
From the personal to the institutional: Exploring language and identity across spaces
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 8 No. 1 (2017) - Research Study/Recherche
Analyse d'un programme d'intervention sensori-motrice sur le développement global et moteur d'élèves ayant un trouble du spectre de l'autisme
Résumé PDF Lettre de présentation - Kathy Desrochers UQTR -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 8 No. 1 (2017) - Research Study/Recherche
Étude de l’effet de la résolution de matrices de Raven sur la motivation scolaire, l’anxiété à l’égard des mathématiques et le rendement en résolution de problèmes des élèves de quatrième année du primaire
Résumé PDF Lettre d'accompagnement -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 8 No. 1 (2017) - Literature Review/Revue de la documentation
Modèles de raisonnement spatial : une revue de littérature
Résumé PDF lettre de soumission -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 8 No. 2 (2017) - Position Paper/Essai
Searching for the “white crow”: Stories of hockey, fishing and lessons learned chasing “bigfoot” from the perspectives of an academic greenhorn
Résumé PDF (English) Cover letter (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 8 No. 1 (2017) - Research Study/Recherche
L’intégration de l’interdisciplinarité dans les projets réalisés en contexte entrepreneurial : points de vue du personnel scolaire
Résumé PDF Lettre pour soumission -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 8 No. 1 (2017) - Research Study/Recherche
Similitudes et différences dans la production d’orthographes approchées en français chez des élèves arabophones en contexte d’éducation préscolaire et d’enseignement secondaire
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 8 No. 1 (2017) - Position Paper/Essai
L'évaluation des enseignants permanents au Québec: une question actuelle et litigieuse
Résumé PDF Sans titre -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 7 No. 2 (2016) - Editorial/Éditorial
Concentration des fonds de recherche: Quels impacts pour la communauté canadienne des jeunes chercheurs en éducation?
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 8 No. 1 (2017) - Research Study/Recherche
Les écoles publiques alternatives sont-elles les héritières de l'éducation nouvelle au Québec?
Résumé PDF lettre -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 8 No. 1 (2017) - Research Study/Recherche
A policy, a ‘priority’, an unfinished project: The Ontario First Nation, Métis, and Inuit Education Policy Framework
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 8 No. 1 (2017) - Position Paper/Essai
Education for whom? Exploring systems of oppression and domination
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 8 No. 1 (2017) - Position Paper/Essai
A Pedagogy of Reconciliation: Transformative education in a Canadian context
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 8 No. 1 (2017) - Literature Review/Revue de la documentation
Les protocoles verbaux (think-aloud protocols): enjeux méthodologiques de validité pour la recherche en contexte scolaire
Résumé PDF Roussel_Katrine_Lettre_de_soumission -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 9 No. 1 (2018) - Literature Review/Revue de la documentation
Anti-intellectualisme pragmatique en enseignement : éclairage à partir de la pensée de Hannah Arendt
Résumé PDF Lettre d'acceptation des conditions -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 9 No. 1 (2018) - Research Study/Recherche
L’appropriation de français écrit par des élèves arabophones du secondaire : une comparaison en fonction du gendre
Résumé PDF Cover letter -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 8 No. 2 (2017) - Position Paper/Essai
Finding Myself in Methodology
Résumé PDF (English) Cover letter (English) Finding Myself in Methodology (revised) (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 8 No. 1 (2017) - Editorial/Éditorial
On Intersectionality: Decolonization, Inclusion, and Diversity-focused Pedagogies
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 8 No. 1 (2017) - Position Paper/Essai
L’épistémologie et la recherche en didactique : Les visées des sciences et les modèles
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 8 No. 2 (2017) - Research Study/Recherche
Évaluation de l’effet des situations d’apprentissage issues du jeu sur la motivation des élèves du préscolaire à réaliser des tâches mathématiques
Résumé PDF Lettre d'autorisation qui accompagne le manuscrit -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 8 No. 2 (2017) - Research Study/Recherche
Perception des étudiants et des enseignants quant à l’aspect novateur du numérique dans un cours d’introduction au collégial
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 8 No. 2 (2017) - Position Paper/Essai
Regards sur la pédagogie du jeu au préscolaire
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 8 No. 2 (2017) - Research Study/Recherche
Développement professionnel des enseignants : regards croisés des enseignants du collégial privé et de leur direction sur les besoins et l’offre de perfectionnement
Résumé PDF Lettre accompagnant la soumission -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 8 No. 2 (2017) - Research Study/Recherche
Concurrence entre les auxiliaires être et avoir des verbes de mouvement durant l’époque moderne
Résumé PDF Lettre de couverture Lettre d'engagement -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 9 No. 2 (2018) - Position Paper/Essai
Department Chairs: More Than Floating Heads with Absent Hearts
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 9 No. 2 (2018) - Position Paper/Essai
Foreign Language Education in China: When Reforms Meet Tradition
Résumé PDF (English) Foreign Language Education in China: When Reforms Meet Tradition (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 9 No. 1 (2018) - Literature Review/Revue de la documentation
Le rôle de l’État dans les enjeux de formation issus de la coexistence des groupes professionnels des éducatrices à la petite enfance et des enseignantes à l’éducation préscolaire
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 9 No. 1 (2018) - Position Paper/Essai
Factors and Processes of Racialization in the Canadian Academe
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 8 No. 2 (2017) - Editorial/Éditorial
Establishing a Scholarly Identity Through Peer Review
Résumé PDF (English) Untitled (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 8 No. 2 (2017) - Editorial/Éditorial
La révision par les pairs pour développer les compétences des étudiants chercheurs
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 9 No. 1 (2018) - Position Paper/Essai
School-Based Karate-Do: Supporting The Well-Being of Gay Male Youth
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 9 No. 1 (2018) - Research Study/Recherche
Migrations, Transformations and Getting to Home: A Theoretical and Personal Reflection
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 10 No. 1 (2019) - Research Study/Recherche
Understanding Policy for Newcomer Canadians with Emerging Print Literacy in Ontario Schools
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 9 No. 2 (2018) - Research Study/Recherche
‘I put myself in my parents’ shoes:’ Dignity and dehumanization in EAL Classrooms
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 9 No. 1 (2018) - Research Study/Recherche
A Pedagogy of Walking With Our Sisters
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 9 No. 2 (2018) - Position Paper/Essai
Principal as Gatekeeper - A Discussion Paper on Educational Leadership
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 9 No. 1 (2018) - Research Study/Recherche
Essai de modélisation des pratiques inclusives
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 10 No. 1 (2019) - Book Review/Critique de livre
Book review of Evaluating literacy instruction: Principles and promising practices.
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 10 No. 1 (2019) - Research Study/Recherche
A Parent’s Perspective is Worth a Thousand Words: Parents of Children with ASD and Their Perspectives on a Community-Based Parent Education Program
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 9 No. 2 (2018) - Research Study/Recherche
La théorie des champs perceptuels et l’interactionnisme symbolique pour comprendre l’intégration scolaire d’élèves présentant une déficience auditive
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 10 No. 1 (2019) - Book Review/Critique de livre
Book Review of Zachary Crispin. (2017). The Fundamentals of Students’ Unionism. Castlegar, Canada: Selkirk College Students’ Union.
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 9 No. 1 (2018) - Editorial/Éditorial
Pedagogies of Resistance: Living Resistance by Writing
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 10 No. 2 (2019): CJNSE Vol 10 No 2 (2019) - Research Study/Recherche
Contextual Mentoring: Theory and Practice Alignment
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 10 No. 2 (2019): CJNSE Vol 10 No 2 (2019) - Position Paper/Essai
A #selfie meritocracy in educator professional development: Generating complacency through self-reflection
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 9 No. 2 (2018) - Book Review/Critique de livre
Book Review of Kimberly Maich & Carmen Hall (2016). Autism Spectrum Disorder in the Ontario Context: An Introduction. Toronto, ON: Canadian Scholar’s Press.
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 9 No. 2 (2018) - Literature Review/Revue de la documentation
Exploring Inequality in Relation to Rates of Reporting Sexual Assault at Canadian Post-Secondary Institutions
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 9 No. 2 (2018) - Book Review/Critique de livre
Book review of Jen Gilbert’s (2014) Sexuality in School: The Limits of Education. Minneapolis, MN: University of Minnesota Press.
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 9 No. 2 (2018) - Literature Review/Revue de la documentation
Investigating the Relationship between Washback and Curriculum Alignment: A Literature Review
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 9 No. 2 (2018) - Literature Review/Revue de la documentation
Exploring Corrective Feedback in Real-time Classrooms: Factors Mediating Teachers’ In-class Corrective Feedback Decisions
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 9 No. 2 (2018) - Position Paper/Essai
How Grief Camp Reinforces the Need for Death Education in Elementary Schools
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 9 No. 2 (2018) - Research Study/Recherche
Pratiques pédagogiques : comment soutenir l’attention à l’éducation préscolaire?
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 9 No. 2 (2018) - Research Study/Recherche
La qualité éducative en pouponnière : évaluation des besoins de formation des éducatrices des 0 à 18 mois.
Résumé PDF Untitled -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 9 No. 2 (2018) - Research Study/Recherche
Des pratiques orthopédagogiques recourant à la littératie médiatique multimodale auprès d’élèves du secondaire : la perspective d’orthopédagogues
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 9 No. 2 (2018) - Research Study/Recherche
Difficulté des listes thématiques d'un ouvrage bilingue selon la fréquence d’usage des mots
Résumé PDF Untitled -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 9 No. 2 (2018) - Editorial/Éditorial
Sharing Tacit Knowledge of Academic Publishing: How to Respond to Reviewer Comments
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 9 No. 2 (2018) - Editorial/Éditorial
Comment tenir compte du sentiment de compétition lors des publications et de son impact sur la santé mentale des étudiants aux cycles supérieurs en éducation ?
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 10 No. 1 (2019) - Position Paper/Essai
Being and Becoming: the Implications of Different Conceptualizations of Children and Childhood in Education
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 10 No. 1 (2019) - Literature Review/Revue de la documentation
Conceptualization and Operationalization of Accountability in Canadian Education: A Systematic Review
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 10 No. 1 (2019) - Position Paper/Essai
“Class” is in Session: Activism and Adult Learning in Unpaid Student Practicums
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 10 No. 1 (2019) - Position Paper/Essai
Regard sur le cosmopolitisme éducatif pour la formation des futurs enseignants en milieu minoritaire francophone
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 10 No. 1 (2019) - Position Paper/Essai
Les pratiques pédagogiques (socio)constructivistes de découverte guidée en tant que dépassement d’une dichotomie centenaire
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 10 No. 1 (2019) - Literature Review/Revue de la documentation
La lecture interactive d'albums documentaires à la maternelle: regards sur les pratiques exemplaires
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 10 No. 1 (2019) - Position Paper/Essai
When Art Meets Research: A Review of John Williamson’s The Case of the Disappearing/Appearing Slow Learner: An Interpretive Mystery
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 10 No. 1 (2019) - Book Review/Critique de livre
Book Review of Jo VanEvery’s (2016, 2018, 2019) Short Guides. Self-published.
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 10 No. 2 (2019): CJNSE Vol 10 No 2 (2019) - Position Paper/Essai
Partnering with Parents in Support of Student Persistence in Canadian Higher Education
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 10 No. 1 (2019) - Literature Review/Revue de la documentation
Pratiques d’enseignantes de maternelle 5 ans à l’égard de l’aménagement de centres de littératie pour soutenir l’émergence de l’écrit des enfants
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 10 No. 1 (2019) - Literature Review/Revue de la documentation
Rethinking Teacher Education for Inclusion: A Literature Review
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 10 No. 1 (2019) - Research Study/Recherche
Improving Student Learning Through Professional Learning Communities: Employing a System-Wide Approach
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 10 No. 2 (2019): CJNSE Vol 10 No 2 (2019) - Literature Review/Revue de la documentation
A review of peer interaction and second language learning for ELL students in academic contexts
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 11 No. 1 (2020): Spring / Printemps 2020 - Position Paper/Essai
Les deux usages des orthographes approchées : approche méthodologique et pratique enseignante
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 10 No. 1 (2019) - Editorial/Éditorial
Ten Years of CJNSE
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 10 No. 1 (2019) - Editorial/Éditorial
L'éducation préscolaire : objet, prétexte ou contexte d'étude?
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 10 No. 1 (2019) - Research Study/Recherche
La qualité des interactions enseignante-enfants au regard de l’éveil scientifique à l’éducation préscolaire
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 10 No. 2 (2019): CJNSE Vol 10 No 2 (2019) - Literature Review/Revue de la documentation
Laughter Yoga as a School-based Wellness Program: Supporting the Well-Being of Nishnawbe Youth
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 10 No. 2 (2019): CJNSE Vol 10 No 2 (2019) - Position Paper/Essai
Learning Styles: Moving Forward from the Myth
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 10 No. 2 (2019): CJNSE Vol 10 No 2 (2019) - Research Study/Recherche
Impact de la culture sur l’évolution des perceptions des enseignants immigrants
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 10 No. 2 (2019): CJNSE Vol 10 No 2 (2019) - Research Study/Recherche
Examining the Postsecondary Enrolment of Low-Income Mature Students in Canada
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 10 No. 2 (2019): CJNSE Vol 10 No 2 (2019) - Research Study/Recherche
Measuring the Prevalence of Ecopedagogy in the Manitoba Senior Years Curriculum: A Critical Content Analysis
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 10 No. 2 (2019): CJNSE Vol 10 No 2 (2019) - Book Review/Critique de livre
Critique de livre : Pratiques inclusives et savoirs scolaires – Paradoxes, contradictions et perspectives
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 10 No. 2 (2019): CJNSE Vol 10 No 2 (2019) - Research Study/Recherche
Les Méthodologies de recherche en orthographe : stratégies de rédaction d’une recension intégrative d’écrits scientifiques
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 11 No. 2 (2020) - Research Study/Recherche
A Digital Native’s Experience of Mobile Assisted Language Learning: A Reflection on a Qualitative Pilot Study
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 11 No. 1 (2020): Spring / Printemps 2020 - Literature Review/Revue de la documentation
Reading Motivation: Classroom-Based Instruction and Technology Support
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 11 No. 1 (2020): Spring / Printemps 2020 - Position Paper/Essai
Emphasizing Multicultural and Anti-racist Pedagogies as One Aspect of Decolonizing Education
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 11 No. 1 (2020): Spring / Printemps 2020 - Position Paper/Essai
Égalité et justice en éducation
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 10 No. 2 (2019): CJNSE Vol 10 No 2 (2019) - Editorial/Éditorial
The Importance of a Supportive Collaborative Culture
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 10 No. 2 (2019): CJNSE Vol 10 No 2 (2019) - Editorial/Éditorial
Quelles perspectives professionnelles pour les doctorants en éducation au Québec?
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 11 No. 2 (2020) - Research Study/Recherche
PAWS Your Stress: The Student Experience of Therapy Dog Programming
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 11 No. 1 (2020): Spring / Printemps 2020 - Research Study/Recherche
The Influence of Foreign Language Proficiency on the Uptake of Written Corrective Feedback
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 11 No. 1 (2020): Spring / Printemps 2020 - Literature Review/Revue de la documentation
Feminist Pedagogy from Pre-Access to Post-Truth: A Genealogical Literature Review
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 11 No. 1 (2020): Spring / Printemps 2020 - Literature Review/Revue de la documentation
Helping Teachers Manage Students’ Externalizing Behaviors by Identifying Behavioral Cusps
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 11 No. 2 (2020) - Literature Review/Revue de la documentation
Mr Democratic Potential in Ontario Education: The Role of Digital Technology in Developing Democratic Citizens
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 11 No. 2 (2020) - Research Study/Recherche
Understanding Young Women’s Experiences of Barriers in High School Physics Education
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 11 No. 2 (2020) - Literature Review/Revue de la documentation
Improving Post-Secondary Academic and Professional Staff Wellbeing: A Literature Synthesis
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 11 No. 1 (2020): Spring / Printemps 2020 - Editorial/Éditorial
L’approche exploratoire en contexte de pandémie
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 11 No. 1 (2020): Spring / Printemps 2020 - Editorial/Éditorial
Perseverance and Higher Education in Canada
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 11 No. 2 (2020) - Research Study/Recherche
Agreeing is Not the Same as Accepting: Exploring Pre-Service Teachers’ Growth Mindsets
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 11 No. 2 (2020) - CJNSE-CCGSE Special Issue
A Review of the Effects of Cellphone-Assisted Language Learning on Learners’ Motivation
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 11 No. 2 (2020) - Research Study/Recherche
Pratiques déclarées en émergence de l'écrit de nouvelles enseignantes en maternelle 4 ans et 5 ans
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 11 No. 2 (2020) - Research Study/Recherche
Quand la recherche-action au doctorat devient possible place à l’artisan-chercheur
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 11 No. 2 (2020) - CJNSE-CCGSE Special Issue
Identity as Pedagogy: A Work in Progress
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 11 No. 2 (2020) - Research Study/Recherche
L’ approche piklérienne en Centre de la petite enfance (CPE) : le jeu selon des éducatrices d’enfants de 3 à 5 ans
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 12 No. 1: Spring / Printemps 2021 - Research Study/Recherche
Social Skills Development in Bilingual Preschoolers : A Case Study
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 11 No. 2 (2020) - CJNSE-CCGSE Special Issue
Exploring the Relationship Between the Framing of Cultural Diversity and the Strategies Used in its Management Among Educational Leaders
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 12 No. 1: Spring / Printemps 2021 - Position Paper/Essai
Fostering A Remote Cohort Community of Graduate Student Peers During The COVID-19 Pandemic
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 12 No. 1: Spring / Printemps 2021 - Research Study/Recherche
Compétences socioémotionnelles : le rôle des enseignantes dans le développement de ces compétences chez l’élève
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 12 No. 1: Spring / Printemps 2021 - Literature Review/Revue de la documentation
Investigating Test Purpose Pluralism and Test Retrofitting in High-Stakes Language Proficiency Testing
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 12 No. 1: Spring / Printemps 2021 - Position Paper/Essai
Place on Fire: A Curriculum of Resiliency
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 12 No. 1: Spring / Printemps 2021 - Position Paper/Essai
Being a PhD student in the age of COVID-19
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 11 No. 2 (2020) - CJNSE-CCGSE Special Issue
Utilizing Comics in Arts-Informed Appreciative Inquiry: Untapped Potential When Conducting Research with Children
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 11 No. 2 (2020) - CJNSE-CCGSE Special Issue
Cheap Labour or Formative Experience during COVID-19: Observational Perspectives on Pharmacy Student Co-op Placements
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 12 No. 1: Spring / Printemps 2021 - Literature Review/Revue de la documentation
Reading Fluency and the Role of Its Dimensions
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 12 No. 1: Spring / Printemps 2021 - Position Paper/Essai
Why Didn't You Reach Out?
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 11 No. 2 (2020) - Research Study/Recherche
Collaboration et planification de situations mathématiques : conceptions d’orthopédagogues
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 1 (2022) - Literature Review/Revue de la documentation
Internationally Educated Teachers: The Sweet and Sour Journey of (Re) becoming Teachers in Canada
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 12 No. 1: Spring / Printemps 2021 - Literature Review/Revue de la documentation
L’influence du translanguaging dans la construction identitaire des plurilingues
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 11 No. 2 (2020) - Editorial/Éditorial
Enseignant en temps de pandémie
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 11 No. 2 (2020) - Editorial/Éditorial
A Network of Emerging Scholars in Education
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 11 No. 2 (2020) - CJNSE-CCGSE Special Issue
Special Issue Editorial: Shifting the Lens of Learning
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 12 No. 2 (2021) - Position Paper/Essai
Slow on the Fast Track: A Mindful Oath to Management and a Ph.D. Survival Guide
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 12 No. 2 (2021) - Literature Review/Revue de la documentation
Global Responses to Rural Challenges: Exploring Rural Education in Trinidad and Tobago
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 12 No. 2 (2021) - Research Study/Recherche
Intrinsic and Extrinsic Motivation for Elementary Teachers: Saudi Arabian Context
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 12 No. 1: Spring / Printemps 2021 - Literature Review/Revue de la documentation
L'engagement de l’enfant au regard de ses apprentissages et de son développement à l’éducation préscolaire
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 12 No. 2 (2021) - Position Paper/Essai
Understanding Higher Education in Canada as a Human Right
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 12 No. 2 (2021) - Literature Review/Revue de la documentation
Comprendre la persévérance aux études postsecondaires selon deux perspectives : celle de l’institution et celle de l’étudiant
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 12 No. 2 (2021) - Literature Review/Revue de la documentation
L’exclusion scolaire en Ontario : législation et programmes de discipline progressive
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 12 No. 2 (2021) - Position Paper/Essai
Stratégies et outils d’aide à la rédaction d’un article scientifique empirique
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 12 No. 2 (2021) - Literature Review/Revue de la documentation
Work-Integrated Learning and Indigenous Educational Philosophy: A Review of the Literature
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 12 No. 2 (2021) - Literature Review/Revue de la documentation
Learning for the Future: Exploring Effective Characteristics of Sustainability Leadership Programs in Higher Education
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 12 No. 2 (2021) - Literature Review/Revue de la documentation
Understanding EAL Writers’ Needs in Canadian First-Year Composition (FYC) Courses: A Critical Literature Review
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 12 No. 2 (2021) - Research Study/Recherche
English (Canada)
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 12 No. 2 (2021) - Research Study/Recherche
Exploring the Perceived Value of an Open Digital Badge for Virtual Collaboration
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 12 No. 2 (2021) - Literature Review/Revue de la documentation
Conceptualizing Food Literacy: A Literature Review
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 12 No. 2 (2021) - Position Paper/Essai
Nothing Like a Good Fiasco! Exploring the Potential of Tabletop Role-Playing Games (TRPGs) As Literacy Experiences
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 12 No. 1: Spring / Printemps 2021 - Editorial/Éditorial
Rédaction épicène et écriture inclusive
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 12 No. 1: Spring / Printemps 2021 - Editorial/Éditorial
Justice in Education: A Persistent Pursuit
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 1 (2022) - Editorial/Éditorial
Inclusionary Education: Fostering Belongingness & Changing Classroom Practice
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 3 (2022): Special Issue / Numéro Spécial - CJNSE-CCGSE Special Issue
Hip Hop as Critical Pedagogy: Re-Imagining Education
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 3 (2022): Special Issue / Numéro Spécial - CJNSE-CCGSE Special Issue
Bicultural Identity and Academic Achievement: The Second- Generation Immigrant Student Experience
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 3 (2022): Special Issue / Numéro Spécial - CJNSE-CCGSE Special Issue
A Literature Review of AI Education for K-12
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 3 (2022): Special Issue / Numéro Spécial - CJNSE-CCGSE Special Issue
Beyond Cultural Self-awareness: Enhancing Intercultural Learning Among Educational Leaders Through Cultural Field-Awareness
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 3 (2022): Special Issue / Numéro Spécial - CJNSE-CCGSE Special Issue
Elementary School and Spelling Bees as Sites of Struggle: Akeela and the Bee
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 13 No. 2 (2022) - Position Paper/Essai
Towards a Plurilingual Pedagogy in Foreign Language Education in an Anglophone Creole Context
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 1 (2023) - Research Study/Recherche
A Nontraditional Instructional Model: Examining its Efficacy of Professional Development
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 2 (2023) - Research Study/Recherche
Why Bother? A Métissage
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 14 No. 3 (2023): Special Issue / Numéro Spécial - Position Paper/Essai
Eating Our Young: A Call for Civility During Q&As Following Student Conference Presentation
Résumé PDF (English) -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 999 No. 999 (2015) - Editorial/Éditorial
Un colloque étudiant, mais pourquoi? Entre apprentissage et rayonnement, la nécessité de réfléchir l’éducation, ensemble
Résumé PDF -
RCJCÉ/CJNSE Vol. 11 No. 1 (2020): Spring / Printemps 2020 - Research Study/Recherche
Emergence of argumentation in elementary science classrooms
Résumé PDF (English)