Le choix de l’école lors de la transition primaire-secondaire. Un état des connaissances.
Keywords:
Choix scolaires, politiques éducatives, marchés scolaires, écoles secondaires, parents.Abstract
Ce texte a pour objectif de consolider un corpus des écrits sur lequel un projet de doctorat portant sur la pratique du choix de l’école secondaire par les parents résidant dans la région de Montréal s'érige. Ce projet de recherche vise à répondre à la question suivante : comment et pourquoi les parents choisissent-ils (ou non) l’école secondaire de leur enfant lors de la transition primaire-secondaire, et comment les écoles participent-elles à l’élaboration de ce choix? À travers cette recension, nous voulons mettre en lumière les principaux enjeux, thématiques ainsi que les cadres méthodologiques sur lesquels peuvent s’élaborer les recherches se penchant sur les choix scolaires. Enfin, ce texte peut renseigner les acteurs du monde scolaire (directions d’école, parents, etc.) pour qui le choix de l’école tient une place de plus en plus grande.
Downloads
Published
Issue
Section
License
- Manuscripts submitted to CJNSE/RCJCÉ must be original work that has not been published elsewhere, nor is currently being considered for publication elsewhere. The author should confirm this in the cover letter sent with the manuscript.
- Articles that are published within the CJNSE/RCJCÉ must not be published elsewhere, in whole or part, for one year after publication.
- Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings. Granting the CJNSE/RCJCÉ first publication rights must be in the cover letter sent with the manuscript.
- If the manuscript contains copyrighted materials, the author should note this in the cover letter sent with the manuscript, and indicate when letters of permission will be forwarded to the Editor.
- If the manuscript reports on research with “human subjects,” the author should include a statement in the cover letter that ethics approval has been received for the research, indicating the granting body and protocol number if applicable.
- Authors are encouraged to use language that is inclusive and culturally sensitive.