Les dispositifs collaboratifs de confrontation et le rôle des interactions dans le contexte de l’analyse de pratique avec la vidéo
Keywords:
Vidéo, réflexivité, interactions, Formation des maîtres, revue de littératureAbstract
La technologie vidéo est perçue comme un outil efficace pour favoriser une analyse réflexive de sa pratique. Cette revue de littérature répond à deux questions. Quels sont les types de confrontation vidéo qui favorisent l’analyse réflexive de sa pratique? Comment se déploient les interactions dans les dispositifs d’analyse de pratique collaboratifs avec la vidéo? À partir de notre corpus de 58 articles, nous présentons d’abord l’état actuel des connaissances concernant ces deux thèmes. Ensuite, à partir des conclusions qui ont émergé de notre revue de la littérature, nous tirons un ensemble de constat de recherche pour l’utilisation de la vidéo lors de l’analyse de sa pratique.
Downloads
Published
2015-08-10
Issue
Section
Literature Review/Revue de la documentation
License
- Manuscripts submitted to CJNSE/RCJCÉ must be original work that has not been published elsewhere, nor is currently being considered for publication elsewhere. The author should confirm this in the cover letter sent with the manuscript.
- Articles that are published within the CJNSE/RCJCÉ must not be published elsewhere, in whole or part, for one year after publication.
- Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings. Granting the CJNSE/RCJCÉ first publication rights must be in the cover letter sent with the manuscript.
- If the manuscript contains copyrighted materials, the author should note this in the cover letter sent with the manuscript, and indicate when letters of permission will be forwarded to the Editor.
- If the manuscript reports on research with “human subjects,” the author should include a statement in the cover letter that ethics approval has been received for the research, indicating the granting body and protocol number if applicable.
- Authors are encouraged to use language that is inclusive and culturally sensitive.