Facilitating transition to medical school for undergraduate students through medical student-led case-based learning workshops within a combined Bachelor of Science and Doctor of Medicine program
DOI :
https://doi.org/10.36834/cmej.78885Résumé
Implication Statement
We developed and implemented an interdisciplinary workshop to increase confidence amongst pre-medical students when transitioning to medical school. We were inspired by the collaborative small-group Case Based Learning (CBL) sessions from the pre-clerkship curriculum at our medical school. By involving medical student volunteers as group facilitators, this workshop was a feasible and sustainable addition to medical school preparation for undergraduate students enrolled in an integrated medical pathway. Furthermore, our model suggests advantages for similar programs at other institutions, providing early exposure to clinical expectations.
Références
1. Tsekhmister Y. Effectiveness of case-based learning in medical and pharmacy education: a meta-analysis. Electron J Gen Med. 2023;20(5):em515. https://doi.org/10.29333/ejgm/13315
2. Picton A, Greenfield S, Parry J. Why do students struggle in their first year of medical school? A qualitative study of student voices. BMC Med Educ 22, 100 (2022). https://doi.org/10.1186/s12909-022-03158-4
3. Jalani NH, Sern LC. The example-problem-based learning model: applying cognitive load theory. Procedia – Soc Behav Sci. 2015;195, 872–880. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.06.366
4. Sisakhti M, Sachdev PS, Batouli SAH. The effect of cognitive load on the retrieval of long-term memory: an fMRI study. Front Hum Neurosci. 2021;15:700146. https://doi.org/10.3389/fnhum.2021.700146
5. Clapper TC. Cooperative-based learning and the zone of proximal development. Simul Gaming, 2015;46(2), 148–158. https://doi.org/10.1177/1046878115569044
6. Zhao R, D’Eon M. Five ways to get a grip on grouped self-assessments of competence for program evaluation. Can Med Ed J. 2020 Mar. 9;11(4):e90-e96. https://doi.org/10.36834/cmej.69276
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
© Sneha Chauhan, Luke Martin, Vani Senthil, Herjot Cheema, Marcel D'Eon 2025

Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International.
La soumission d’un manuscrit original à la revue constitue une indication qu’il s’agit d’un travail original, qu’il n’a jamais été publié et qu’il n’est pas envisagé pour publication dans une autre revue. S’il est accepté, il sera publié en ligne et ne pourra l’être ailleurs sous la même forme, à des fins commerciales, dans quelque langue que ce soit, sans l’accord de l’éditeur.
La publication d’une recherche scientifique a pour but la diffusion de connaissances et, sous un régime sans but lucratif, ne profite financièrement ni à l’éditeur ni à l’auteur.
Les auteurs qui publient dans la Revue canadienne d’éducation médicale acceptent de publier leurs articles sous la licence Creative Commons Paternité - Pas d’utilisation commerciale, Pas de modification 4.0 Canada. Cette licence permet à quiconque de télécharger et de partager l’article à des fins non commerciales, à condition d’en attribuer le crédit aux auteurs. Pour plus de détails sur les droits que les auteurs accordent aux utilisateurs de leur travail, veuillez consulter le résumé de la licence et la licence complète.