Clinical reasoning and simulation: facilitating hypothesis prioritization using simulated patients. Data from quantitative research

Authors

  • Isabelle Burnier University of Ottawa
  • Juliane Ratté University of Ottawa
  • Sophie De Roock University of Ottawa
  • Stéphanie Benoit University of Ottawa
  • Manon Denis-LeBlanc University of Ottawa

DOI:

https://doi.org/10.36834/cmej.73556

Abstract

Background: Prioritizing diagnostic hypotheses can be difficult for novice medical students given their limited clinical exposure. Simulated clinical reasoning (CR) clinics allow students to practice focused histories with a simulated patient (SP).  The delivery of clinical data by SPs can influence hypothesis generation.

Objective: This pilot study seeks to test whether the transmission of key elements through SP acting influences CR prioritization among medical students.

Method: The diagnostic hypotheses of two cohorts of students of the same academic level were compared following a virtual interview with an SP. The SPs in the experimental group were given a targeted script and briefing on key elements while the SPs in the control group were given a traditional script and briefing. The difference between the distributions of frequencies of the hypotheses of the two groups was determined using the chi-square calculation.

Results: The students in the experimental group prioritized expert-validated hypotheses more than those in the control group. The control group showed greater variability in their diagnostic choices.

Conclusion: Targeting the delivery of key elements by SPs could be a way to help novice medical students prioritize their diagnostic hypotheses. Simulated CR clinics therefore become a space for learning about CR in the absence of clinical exposure. The risk of inducing premature closure of clinical reasoning needs further research.

Author Biographies

Isabelle Burnier, University of Ottawa

Dr. Isabelle Burnier is an Assistant Professor at the University of Ottawa's Department of Family Medicine; Director of Clinical Skills; Co-Director of the Pre-Clerkship and lead for the simulated clinics in the French stream.
She holds an MD from the Université de Grenoble (France) and a Masters in Education with a specialization in teaching health professionals from the University of Ottawa.
Her research framework in medical education are patients' involvement in the education of health professionals and simulation-based learning with simulated patients. She has conducted several research projects on the training requirements of simulated and real patients. She is interested in writing and cloning simulation scenarios and training simulated patients. 

Juliane Ratté, University of Ottawa

Juliane Ratté est étudiante en médecine de troisième année du volet francophone de la Faculté de médecine de l’Université d’Ottawa.

Co chercheure. Contribution à la conception du protocole de recherche, préparation des documents pour le comité d’éthique sur la recherche, discussion des résultats et révision du manuscrit.

Sophie De Roock, University of Ottawa

Sophie De Roock est professeur assistante à l’Université d’Ottawa, Département de Médecine. Récemment engagée dans le domaine de l’Éducation des Sciences de la Santé, elle participe à l’enseignement à divers niveaux et poursuit un programme en pédagogie à l’Université de Laval, Québec. Son champ d’intérêt est la supervision en milieu clinique et les phases de transition entre pré-externat, externat et résidence.

Elle a participé à la discussion des résultats et à la révision du manuscrit.

Stéphanie Benoit , University of Ottawa

Stéphanie Benoit est professeure adjointe à l'Université d'Ottawa, département de médecine familiale. Elle est co-responsable du programme de Transition vers la résidence, ainsi qu’enseignante des séances de développement d’aptitudes cliniques, des cliniques simulées et tutrice de groupes E-portfolio du volet francophone du programme MD. Ses intérêts en recherche se concentrent sur le développement et l’application du raisonnement clinique en éducation médicale.
Elle a participé à la discussion des résultats et à la révision du manuscrit.

Manon Denis-LeBlanc, University of Ottawa

Manon Denis-LeBlanc est Vice-doyenne aux Affaires francophones de la Faculté de médecine de l’Université d’Ottawa et médecin de famille.  Elle enseigne depuis 22 ans au pré-externat, externat et en résidence de médecine familiale.  Elle développe un axe de recherche sur l’éducation des futurs professionnels de la santé pour desservir la minorité francophone canadienne.

Elle a participé à la discussion des résultats et à la révision du manuscrit.

References

Audétat M-C, Sader J, Coen M. Clinical reasoning and COVID 19 pandemic: current influencing factors Let us take a step back. Intern Emerg Med. 2021;16(4):1109-11.

https://doi.org/10.1007/s11739-020-02516-8

K D. Online clinical teaching: a simple model to improve students' communication and clinical reasoning skills on distance learning e-platform. MedEdPublish2020.

Giet D, Massart V, Gagnon R, Charlin B. Le test de concordance de script en 20 questions. Pédagogie médicale. 2013;14(1):39-48. https://doi.org/10.1051/pmed/2012026

Hoff L, Bestawros A, Kassis J, Charlin B. Le test de concordance de script comme outil d'enseignement et d'apprentissage : un projet-pilote pour les étudiants de première année de médecine. Pédagogie médicale. 2010;11(1):51-6. https://doi.org/10.1051/pmed/2010006

Audetat M-C, Laurin S, Sanche G. Aborder le raisonnement clinique du point de vue pédagogique II. Les difficultés de raisonnement clinique à l'étape du recueil initial des données et de la génération d'hypothèses. Pédagogie médicale. 2011;12(4):231-6. https://doi.org/10.1051/pmed/2011110

Tremblay M-L, Lafleur A, Leppink J, Dolmans DHJM. The simulated clinical environment: cognitive and emotional impact among undergraduates. Med teach. 2017;39(2):181-7. https://doi.org/10.1080/0142159X.2016.1246710

Groves M, Scott I, Alexander H. Assessing clinical reasoning: a method to monitor its development in a PBL curriculum. Med teach. 2002;24(5):507-15. https://doi.org/10.1080/01421590220145743

Harendza, S., Gärtner, J., Zelesniack, E., & Prediger, S. (2020). Evaluation of a telemedicine-based training for final-year medical students including simulated patient consultations, documentation, and case presentation. GMS J Med. Educ. 37(7), Doc94. https://doi.org/10.3205/zma001387

Nendaz M, Charlin B, Leblanc V, Bordage G. Le raisonnement clinique: données issues de la recherche et implications pour l'enseignement. Pédagogie médicale. 2005;6(4):235-54. https://doi.org/10.1051/pmed:2005028

Charlin B, Boshuizen HPA, Custers EJ, Feltovich PJ. Scripts and clinical reasoning. Med ed. 2007;41(12):1178-84. https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.2007.02924.x

Gruppen LD, Palchik NS, Wolf FM, Laing TJ, Oh MS, Davis WK. Medical student use of history and physical information in diagnostic reasoning. Arthritis and rheumatism. 1993;6(2):64-70. https://doi.org/10.1002/art.1790060204

Renaud J-S, Ratté F, F. Thériault J, Roy AM, Côté L. Questions de planification clinique : un nouvel outil pour évaluer la capacité des étudiants en médecine à identifier les éléments-clés discriminants d'un diagnostic différentiel. Pédagogie médicale. 2016;17(1):65-75. https://doi.org/10.1051/pmed/2016024

Lafleur A, Cote L, Leppink J. Influences of OSCE design on students' diagnostic reasoning. Medical education. 2015;49(2):203-14. https://doi.org/10.1111/medu.12635. PMID: 25626751.

Visser CLF, Wouters A, Croiset G, Kusurkar RA. Scaffolding clinical reasoning of health care students: a qualitative exploration of clinicians' perceptions on an interprofessional obstetric ward. J Med Educ Curric Dev. 2020;7:2382120520907915- https://doi.org/10.1177/2382120520907915

Cristina B, Ianis C, Anne-Helene U, et al. Simulated patient and role play methodologies for communication skills and empathy training of undergraduate medical students. BMC med educ. 2020;20(1):1-491.

Burnier I, Bouchard-Lamothe D, Khouani Z. Patient simulé et patient standardisé : peut-on en finir avec le terme SPs ? Pédagogie médicale. 2020;20(3):147-9. https://doi.org/10.1051/pmed/2020015

Burnier I, Fotsing S, Bouchard-Lamothe D, Amrani S. Briefing des patients simulés en cinq étapes : effets perçus sur la préparation à la pratique simulée. Données d'un projet pilote. Pédagogie médicale. 2019;20(4):177-85. https://doi.org/10.1051/pmed/2020021

Grosjean S, Cherba M, Matte F, Gauthier-Beaupré A, Burnier I, Myles D. How simulated patients' 'showing practices' contribute to improving medical students’ 'sensory awareness' during teleconsultations: a multimodal interaction analysis. Conference of the International Association for Dialogue Analysis; Virtual event. 2021.

Norman G, Young M, Brooks L. Non-analytical models of clinical reasoning: the role of experience. Med ed. 2007;41(12):1140-5. https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.2007.02914.x

Konopasky A, Artino AR, Battista A, et al. Understanding context specificity: the effect of contextual factors on clinical reasoning. Diagnosis (Berlin, Germany). 2020;7(3):257-64. https://doi.org/10.1515/dx-2020-0016

Published

2022-03-29

How to Cite

1.
Burnier I, Ratté J, De Roock S, Benoit S, Denis-LeBlanc M. Clinical reasoning and simulation: facilitating hypothesis prioritization using simulated patients. Data from quantitative research. Can. Med. Ed. J [Internet]. 2022 Mar. 29 [cited 2022 Sep. 29];13(5):6-13. Available from: https://journalhosting.ucalgary.ca/index.php/cmej/article/view/73556

Issue

Section

Original Research