Clinical reasoning and simulation: facilitating hypothesis prioritization using simulated patients. Data from quantitative research

Authors

  • Isabelle Burnier University of Ottawa
  • Juliane Ratté University of Ottawa
  • Sophie De Roock University of Ottawa
  • Stéphanie Benoit University of Ottawa
  • Manon Denis-LeBlanc University of Ottawa

DOI:

https://doi.org/10.36834/cmej.73556

Abstract

Background: Prioritizing diagnostic hypotheses can be difficult for novice medical students given their limited clinical exposure. Simulated clinical reasoning (CR) clinics allow students to practice focused histories with a simulated patient (SP).  The delivery of clinical data by SPs can influence hypothesis generation.

Objective: This pilot study seeks to test whether the transmission of key elements through SP acting influences CR prioritization among medical students.

Method: The diagnostic hypotheses of two cohorts of students of the same academic level were compared following a virtual interview with an SP. The SPs in the experimental group were given a targeted script and briefing on key elements while the SPs in the control group were given a traditional script and briefing. The difference between the distributions of frequencies of the hypotheses of the two groups was determined using the chi-square calculation.

Results: The students in the experimental group prioritized expert-validated hypotheses more than those in the control group. The control group showed greater variability in their diagnostic choices.

Conclusion: Targeting the delivery of key elements by SPs could be a way to help novice medical students prioritize their diagnostic hypotheses. Simulated CR clinics therefore become a space for learning about CR in the absence of clinical exposure. The risk of inducing premature closure of clinical reasoning needs further research.

Author Biographies

Isabelle Burnier, University of Ottawa

Dr. Isabelle Burnier is an Assistant Professor at the University of Ottawa's Department of Family Medicine; Director of Clinical Skills; Co-Director of the Pre-Clerkship and lead for the simulated clinics in the French stream.
She holds an MD from the Université de Grenoble (France) and a Masters in Education with a specialization in teaching health professionals from the University of Ottawa.
Her research framework in medical education are patients' involvement in the education of health professionals and simulation-based learning with simulated patients. She has conducted several research projects on the training requirements of simulated and real patients. She is interested in writing and cloning simulation scenarios and training simulated patients. 

Juliane Ratté, University of Ottawa

Juliane Ratté est étudiante en médecine de troisième année du volet francophone de la Faculté de médecine de l’Université d’Ottawa.

Co chercheure. Contribution à la conception du protocole de recherche, préparation des documents pour le comité d’éthique sur la recherche, discussion des résultats et révision du manuscrit.

Sophie De Roock, University of Ottawa

Sophie De Roock est professeur assistante à l’Université d’Ottawa, Département de Médecine. Récemment engagée dans le domaine de l’Éducation des Sciences de la Santé, elle participe à l’enseignement à divers niveaux et poursuit un programme en pédagogie à l’Université de Laval, Québec. Son champ d’intérêt est la supervision en milieu clinique et les phases de transition entre pré-externat, externat et résidence.

Elle a participé à la discussion des résultats et à la révision du manuscrit.

Stéphanie Benoit , University of Ottawa

Stéphanie Benoit est professeure adjointe à l'Université d'Ottawa, département de médecine familiale. Elle est co-responsable du programme de Transition vers la résidence, ainsi qu’enseignante des séances de développement d’aptitudes cliniques, des cliniques simulées et tutrice de groupes E-portfolio du volet francophone du programme MD. Ses intérêts en recherche se concentrent sur le développement et l’application du raisonnement clinique en éducation médicale.
Elle a participé à la discussion des résultats et à la révision du manuscrit.

Manon Denis-LeBlanc, University of Ottawa

Manon Denis-LeBlanc est Vice-doyenne aux Affaires francophones de la Faculté de médecine de l’Université d’Ottawa et médecin de famille.  Elle enseigne depuis 22 ans au pré-externat, externat et en résidence de médecine familiale.  Elle développe un axe de recherche sur l’éducation des futurs professionnels de la santé pour desservir la minorité francophone canadienne.

Elle a participé à la discussion des résultats et à la révision du manuscrit.

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Published

2022-03-29

How to Cite

1.
Burnier I, Ratté J, De Roock S, Benoit S, Denis-LeBlanc M. Clinical reasoning and simulation: facilitating hypothesis prioritization using simulated patients. Data from quantitative research. Can. Med. Ed. J [Internet]. 2022 Mar. 29 [cited 2024 Dec. 20];13(5):6-13. Available from: https://journalhosting.ucalgary.ca/index.php/cmej/article/view/73556

Issue

Section

Original Research