Six ways to get a grip on developing reflexivity statements
DOI :
https://doi.org/10.36834/cmej.78824Résumé
Qualitative researchers have underscored the value and importance of being reflexive in the research process, yet existing guidelines or checklists on how to practically address reflexivity are often scant and scattered across studies. In this scholarly perspective, we review, analyse, and present an overview of conceptions of reflexivity. Further, we offer practical guidelines for addressing and developing reflexivity statements in qualitative research. We describe reflexivity as both a concept and a deliberate ongoing process that requires a certain level of researcher consciousness, reflection, introspection, self-awareness, and an analytic attention to the researcher's role in the research process at all stages. We highlight the notion that reflexivity offers researchers an opportunity to examine potential assumptions, through the continuous process of questioning, examining, accepting, and articulating our attitudes, assumptions, perspectives, and roles. We present six recommendations to promote dialogue on the practice of reflexivity among researchers from various ontological and epistemological communities and encourage them to develop their own reflexivity practices.
Statistiques
Références
Palaganas E, Sanchez M, Molintas M, Cariicativo R. Reflexivity in qualitative research: a journey of learning. The Qualitatiiive Report. 2017;22(2):426-438. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2017.2552
Reid AM, Brown JM, Smith JM, Cope AC, Jamieson S. Ethical dilemmas and reflexivity in qualitative research. Perspect Med Educ. Apr 2018;7(2):69-75. https://doi.org/10.1007/S40037-018-0412-2
Olmos-Vega FM, Stalmeijer RE, Varpio L, Kahlke R. A practical guide to reflexivity in qualitative research: AMEE Guide No. 149. Med Teach. Apr 7 2022:1-11. https://doi.org/10.1080/0142159X.2022.2057287
Berger R. Now I see it, now I don't: researcher's position and reflexivity in qualitative research. Qual Res. 2015;15(2):219-234. https://doi.org/10.1177/1468794112468475
Ramani S, Könings KD, Mann K, van der Vleuten CPM. A Guide to Reflexivity for Qualitative Researchers in Education. Acad Med. 2018;93(8):1257. https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000002263
Barrett A, Kajamaa A, Johnston J. How to ... be reflexive when conducting qualitative research. Clin Teach. 2020;17:9-12. https://doi.org/10.1111/tct.13133
Ng SL, Wright SR, Kuper A. The divergence and convergence of critical reflection and critical reflexivity: implications for health professions education. Acad Med. Aug 2019;94(8):1122-1128. https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000002724
Tremblay M-C, Garceau L, Diouf NT, et al. Improving understanding of reflexivity in family medicine: development of an educational tool based on a rapid review. MedEdPublish. 2021;10(181):181. https://doi.org/10.15694/mep.2021.000181.1
Smith EB, Luke MM. A call for radical reflexivity in counseling qualitative research. counselor education and supervision. 2021;60(2):164-172. https://doi.org/10.1002/ceas.12201
Denzin N. K., Lincoln Y. S. The SAGE handbook of qualitative research (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage; 2011
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
(c) Tous droits réservés Heather Braund, Jennifer Turnnidge, Nicholas Cofie, Oluwatoyosi Kuforiji, Sarah Greco, Amber Hastings-Truelove, Shannon Hill, Nancy Dalgarno 2023
Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International.
La soumission d’un manuscrit original à la revue constitue une indication qu’il s’agit d’un travail original, qu’il n’a jamais été publié et qu’il n’est pas envisagé pour publication dans une autre revue. S’il est accepté, il sera publié en ligne et ne pourra l’être ailleurs sous la même forme, à des fins commerciales, dans quelque langue que ce soit, sans l’accord de l’éditeur.
La publication d’une recherche scientifique a pour but la diffusion de connaissances et, sous un régime sans but lucratif, ne profite financièrement ni à l’éditeur ni à l’auteur.
Les auteurs qui publient dans la Revue canadienne d’éducation médicale acceptent de publier leurs articles sous la licence Creative Commons Paternité - Pas d’utilisation commerciale, Pas de modification 4.0 Canada. Cette licence permet à quiconque de télécharger et de partager l’article à des fins non commerciales, à condition d’en attribuer le crédit aux auteurs. Pour plus de détails sur les droits que les auteurs accordent aux utilisateurs de leur travail, veuillez consulter le résumé de la licence et la licence complète.