Le Plan d’action pour la médecine rurale : une analyse de la formation médicale de premier cycle au Canada

Auteurs-es

  • Brenton Button University of Winnipeg
  • Megan Gao University of Toronto
  • John Dabous Northern Ontario School of Medicine https://orcid.org/0000-0001-9861-2416
  • Ivy Oandasan College of Family Physicians of Canada
  • Carmela Bosco College of Family Physicians of Canada and Society of Rural Physicians of Canada
  • Erin Cameron Northern Ontario School of Medicine

DOI :

https://doi.org/10.36834/cmej.74649

Résumé

Contexte : À l’heure actuelle, la répartition des médecins sur le territoire canadien est inégale, les régions rurales étant confrontées à une plus forte pénurie de médecins. Le groupe de travail constitué par le Collège des médecins de famille du Canada (CMFC) et la Société de la médecine rurale du Canada (SMRC) a produit un rapport intitulé « Plan d’action pour la médecine rurale » (PAMR) qui vise à améliorer la santé des Canadiens vivant en milieu rural par la formation et la rétention d’un nombre accru de médecins de famille en milieu rural. Cet article évalue dans quelle mesure les facultés de médecine du Canada suivent les recommandations du PAMR

Méthodes : Les chercheurs ont eu recours à une enquête transversale, comportant des questions fermées et ouvertes, pour recueillir des données auprès de 12 des 17 doyens aux études de premier cycle des facultés de médecine canadiennes. Les résultats ont été analysés à l’aide de méthodes quantitatives (calcul des fréquences) et qualitatives (analyse de contenu).

Résultats : Les facultés de médecine appliquent des politiques et des procédures différentes pour recruter des étudiants d’origine rurale ou autochtone. Les externats longitudinaux intégrés offrent de nombreux avantages, mais peu d’étudiants y ont accès. La diversité au sein des comités pédagogiques décisionnels est si variable que l’on peut en déduire que le point de vue des médecins exerçant en milieu rural n’est pas toujours valorisé.

Conclusion : Cette étude montre que les facultés de médecine déploient des initiatives qui sont conformes au PAMR. Il est essentiel que leurs décisions stratégiques demeurent ancrées dans un leadership et une politique éducative visant à renforcer et à mettre en valeur l’exposition des étudiants à la médecine rurale pour soutenir la planification des effectifs.

Statistiques

Chargement des statistiques…

Références

Shah TI, Clark AF, Seabrook JA, Sibbald S, Gilliland JA. Geographic accessibility to primary care providers: comparing rural and urban areas in Southwestern Ontario. Can Geogr 2020;64(1):65–78. http://dx.doi.org/10.1111/cag.12557

Sibley LM, Weiner JP. An evaluation of access to health care services along the rural-urban continuum in Canada. BMC Health Serv Res. 2011;11. https://doi.org/10.1186/1472-6963-11-20

Rourke JTB. Postgraduate medical education for family practice in Canada. J Rural Heal. 2000;16(3):280–7. https://doi.org/10.1111/j.1748-0361.2000.tb00474.x

Canadian Institute for Health Information. Supply, distribution and migration of physicians in Canada 2015 – data tables. [Internet]. Ottawa, ON: Canadian Institute for Health Information; 2016. Available from https://secure.cihi.ca/estore/productSeries.htm?pc=PCC34 [Accessed on Sep 25, 2022].

Bosco C, Oandasan I. Review of family medicine within rural and remote Canada: education, practice, and policy. College of Family Physicians of Canada. 2016.

Ketcheson M. Desperate for help’ as nursing vacancies soar in northern Manitoba, union says in urgent plea. CBC News. 2021 Nov 30; https://www.cbc.ca/news/canada/manitoba/gillam-manitoba-nursing-shortage-1.6268039

World Health Organization. The world health report 2008: primary health care – now more than ever. 2008. https://apps.who.int/iris/handle/10665/43949

Starfield B, Shi L, Mackinko J. Contribution of primary care to health systems and health. Milbank Q. 2005;83(3):457–502. https://doi.org/10.1111/j.1468-0009.2005.00409.x

Verma P, Ford JA, Stuart A, Howe A, Everington S, Steel N. A systematic review of strategies to recruit and retain primary care doctors. BMC Health Serv Res. 2016;16(1). http://dx.doi.org/10.1186/s12913-016-1370-1

Advancing rural family medicine: the Canadian collaborative taskforce. The rural road map for action - directions [Internet]. 2017. www.cfpc.ca/arfm.%0Ahttp://www.cfpc.ca/uploadedFiles/Directories/Committees_List/Rural Road Map Directions ENG.pdf

Soles T, Wilson R, Oandasan IF. Family medicine education in rural communities as a health service intervention supporting recruitment and retention of physicians. Can Fam Physician. 2017;63:32–8.

Wilson CR, Rourke J, Oandasan IF, Bosco C. Progress made on access to rural health care in Canada. Can Fam Physician. 2020;66(1):31–6. https://doi.org/10.4103/CJRM.CJRM_84_19

Curran V, Rourke J. The role of medical education in the recruitment and retention of rural physicians. Med Teach. 2004;26(3):265–72. https://doi.org/10.1080/0142159042000192055

Pong R, Heng D. The link between rural medical education and rural medical practice location: literature review and synthesis. Sudbury, ON: Laurentian University. 2005. http://cranhr.com/pdf/Physician_Planning_Unit_report_Final.pdf

Rourke J, Wilson R, Oandasan IF, Bosco C, Rural road map implementation committee. A case study of Canada’s rural practice training 21st-Century journey. Soc Innov J. 2020; https://socialinnovationsjournal.com/index.php/sij/article/view/423/366

Parker K, Oandasan I. The Interprofessional collaborative organization map and preparedness assessment tool (IP-COMPASS). MedEdPORTAL. 2012. https://doi.org/10.15766/mep_2374-8265.9257

Canadian Institutes of Health Research, Canada NS and ERC of, Social Sciences and Humanities Research Council of Canada. Ethical conduct for research involving humans. 2018.

Hsieh HF, Shannon SE. Three approaches to qualitative content analysis. Qual Health Res. 2005;15(9):1277–88. https://doi.org/10.1177/1049732305276687

Hart LG, Larson EH, Lishner DM. Rural definitions for health policy and research. Am J Public Health. 2005;95(7):1149–55. https://doi.org/10.2105/AJPH.2004.042432

Oler Q. Access to Aboriginal doctors a struggle for Indigenous population. Global News. 2018; https://globalnews.ca/news/4769750/access-aboriginal-doctors-struggle-indigenous-population/

Truth and Reconciliation Commission of Canada. Honouring the truth, reconciling for the future: summary of the final report of the Truth and Reconciliation Commission of Canada. 2015.

Mian O, Hogenbirk JC, Marsh DC, Prowse O, Cain M, Warry W. Tracking Indigenous applicants through the admissions process of a socially accountable medical school. Acad Med. 2019;94(8):1211–9. https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000002636

Royston PJ, Mathieson K, Leafman J, Ojan-Sheehan O. Medical student characteristics predictive of intent for rural practice. Rural Remote Health. 2012;12(3). https://doi.org/10.22605/RRH2107

Birden H, Barker J, Wilson I. Effectiveness of a rural longitudinal integrated clerkship in preparing medical students for internship. Med Teach. 2016;38(9):946–56. https://doi.org/10.3109/0142159X.2015.1114594

Walters L, Greenhill J, Richards J, et al. Outcomes of longitudinal integrated clinical placements for students, clinicians and society. Med Educ. 2012;46(11):1028–41. https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.2012.04331.x

Hirsh D, Walters L, Poncelet AN. Better learning, better doctors, better delivery system: possibilities from a case study of longitudinal integrated clerkships. Med Teach. 2012;34(7):548–54. https://doi.org/10.3109/0142159X.2012.696745

Couper I, Worley PS, Strasser R. Rural longitudinal integrated clerkships: lessons from two programs on different continents. Rural Remote Health. 2011;11(1):1–11. https://doi.org/10.22605/RRH1665

Snow SC, Gong J, Adams JE. Faculty experience and engagement in a longitudinal integrated clerkship. Med Teach. 2017;39(5):527–34. https://doi.org/10.1080/0142159X.2017.1297528

Curran V, Rourke L, Snow P. A framework for enhancing continuing medical education for rural physicians: A summary of the literature. Med Teach. 2010;32(11). https://doi.org/10.3109/0142159X.2010.519065

LaDonna KA, Taylor T, Lingard L. Why open-ended survey questions are unlikely to support rigorous qualitative insights. Acad Med. 2018;93(3):347–9. https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000002088

Téléchargements

Publié-e

2023-01-24

Comment citer

1.
Button B, Gao M, Dabous J, Oandasan I, Bosco C, Cameron E. Le Plan d’action pour la médecine rurale : une analyse de la formation médicale de premier cycle au Canada. Can. Med. Ed. J [Internet]. 24 janv. 2023 [cité 17 juill. 2024];14(3):33-40. Disponible à: https://journalhosting.ucalgary.ca/index.php/cmej/article/view/74649

Numéro

Rubrique

Recherche originale

Articles les plus lus du,de la,des même-s auteur-e-s