Changer de cassette : analyse qualitative d’une innovation pédagogique au moyen d’une vidéo visant à explorer les attitudes des résidents à l’égard de la collaboration interprofessionnelle dans une unité de gériatrie

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.36834/cmej.71529

Résumé

Contexte : Les apprenants en médecine développent une attitude plus positive à l’égard de la collaboration interprofessionnelle (CIP) après avoir suivi un programme de formation interprofessionnelle (FIP). Toutefois, la FIP n’est pas standardisée et on ne sait pas quel outil d’enseignement est le plus efficace. Le but de notre étude était d’élaborer un outil de FIP pour les résidents en stage de gériatrie dans un hôpital universitaire, d’évaluer et d’explorer les effets du programme sur les attitudes des résidents à l’égard du travail d’équipe, et de recenser les facteurs qui entravent ou facilitent la collaboration interprofessionnelle.

Méthodes : Une capsule vidéo innovante simulant un scénario courant de CIP a été créée. Au début de leur stage de résidence, les apprenants ont regardé la capsule et participé à une discussion animée sur les principes de la CIP, conformément au référentiel du Consortium pancanadien pour l’interprofessionnalisme en santé (CPIS), qui prône notamment la communication interprofessionnelle, les soins centrés sur le patient, la clarification des rôles, le fonctionnement de l’équipe, le leadership collaboratif et la résolution des conflits interprofessionnels. À la fin de leur stage de quatre semaines, des groupes de discussion ont été organisés pour explorer les attitudes des résidents à l’égard de la CIP. Un cadre de domaines théoriques (Theoretical Domains Framework) a été appliqué pour réaliser l’analyse qualitative.

Conclusion : Au moyen d’une capsule scénarisée et d’une discussion de groupe dirigée, nous avons pu cerner les attitudes des résidents d’une unité de gériatrie par rapport à la CIP ainsi que leurs perceptions quant aux facteurs qui peuvent l’entraver ou la faciliter. Des travaux futurs pourraient explorer le recours à cette formule d’enseignement de la CIP dans d’autres services hospitaliers où les soins en équipe sont importants.

Statistiques

Chargement des statistiques…

Références

World Health Organization. Framework for action on interprofessional education and collaborative practice. 2010. https://apps.who.int/iris/handle/10665/70185

Reeves S, Pelone F, Harrison R, Goldman J, Zwarenstein M. Interprofessional collaboration to improve professional practice and healthcare outcomes. Cochrane Database of Systematic Reviews. 2017;6,CD000072. https://doi.org/10.1002/14651858.CD000072.pub3

CAIPE (2002) Interprofessional Education - Today, Yesterday and Tomorrow (Barr, H.) Higher education academy, learning & teaching support network for health sciences & practice, Occasional Paper 1. 2017, Dec 6. https://www.caipe.org/resources/publications/caipe-publications/caipe-2002-interprofessional-education-today-yesterday-tomorrow-barr-h [Accessed on Nov 23, 2020].

D’Eon, M. A blueprint for interprofessional learning. Med Teach. 2004;26:7, 604-609 https://doi.org10.1080/01421590400004924

Visser CLF, Ket JCF, Croiset G, Kusurkar RA. Perceptions of residents, medical and nursing students about Interprofessional education: a systematic review of the quantitative and qualitative literature. BMC Med Educ. 2017;17:77. https://doi.org/10.1186/s12909-017-0909-0

CAIPE. Interprofessional education guidelines. Barr H, Ford, J Gray R, et al. 2017, Aug 4. Available from https://www.caipe.org/resources/publications/caipe-publications/caipe-2017-interprofessional-education-guidelines-barr-h-ford-j-gray-r-helme-m-hutchings-m-low-h-machin-reeves-s [Accessed on Feb 26, 2022].

Vernon MM, Moore N, Mazzoli A, De Leo G. Respiratory therapy faculty perspectives on interprofessional education: Findings from a cross-sectional online survey. J Interprof Care. 2017;32:1–4. https://doi.org/10.1080/13561820.2017.1389865

Vernon MM, Moore NM, Cummins L-A, et al. Respiratory therapy faculty knowledge of and attitudes toward interprofessional education. Resp Care. 2017;62:873–881. https://doi.org/10.4187/respcare.05034

Tolle SL, Vernon MM, McCombs G, De Leo G. Interprofessional education in dental hygiene: Attitudes, barriers and practices of program faculty. J Dental Hygiene.2019;93:13–22.

Patton Z, Vernon M, Haymond K, Anglin J, Heboyan V, De Leo G. Evaluation of interprofessional education implementation among nutrition program directors in the United States. TIN. 2018;33:196–204. https://doi.org/10.1097/TIN.0000000000000143

Kent F, Glass S, Courtney J, Thorpe J, Nisbet G. Sustainable interprofessional learning on clinical placements: The value of observing others at work. J Interprof Care. 2020:1–7. https://doi.org/10.1080/13561820.2019.1702932

Armstrong KJ, Walker SE, Feld SD, Weidner TG. Athletic training students’ engagement in interprofessional education in the classroom and during clinical education. J Interprof Care. 2019:1–6. https://doi.org/10.1080/13561820.2019.1707173

Zechariah S, Ansa BE, Johnson S, Gates A, De Leo G. Interprofessional education and collaboration in healthcare: An exploratory study of the perspectives of medical students in the United States. Healthcare. 2019;7(117). https://doi.org/10.3390/healthcare7040117

Barker KK, Oandasan I. Interprofessional care review with medical residents: Lessons learned, tensions aired - a pilot study. J Interprof Care. 2005;19(3), 207–214. https://doi.org/10.1080/13561820500138693

Fox L, Onders R, Hermansen-Kobulnicky CJ, et al. Teaching interprofessional teamwork skills to health professional students: a scoping review. J Interprof Care. 2018;32(2), 127–135. https://doi.org/10.1080/13561820.2017.1399868

Faulk CE, Lee TJ, Musick D. Implementing a multidimensional geriatric curriculum in a physical medicine and rehabilitation residency program. Amer J Phys Med Rehab 2012;91(10), 883–889. https://doi.org/10.1097/PHM.0b013e318264408f

Menard P, Varpio L. Selecting an interprofessional education model for a tertiary health care setting. J Interprof Care. 2014;28(4), 311–316. https://doi.org/10.3109/13561820.2014.893419

Keijsers CJPW, Dreher R, Tanner S, Forde-Johnston C, Thompson S. Interprofessional education in geriatric medicine. J Euro Ger Med. 2016;7(4), 306–314. https://doi.org/10.1016/j.eurger.2016.01.011

Ajzen I. The theory of planned behavior. Organ Behav Hum Decis Process. 1991;50(2):179–211.

Bandura A. Social foundations of thought and action: a social cognitive theory. Prentice-Hall, Inc: Englewood Cliffs, NJ, US; 1986.

Atkins L, Francis J, Islam R, et al. A guide to using the theoretical domains framework of behaviour change to investigate implementation problems. Implement Sci. 2017;12(1):77. https://doi.org/10.1186/s13012-017-0605-9

Debono D, Taylor N, Lipworth W, et al. Applying the theoretical domains framework to identify barriers and targeted interventions to enhance nurses’ use of electronic medication management systems in two Australian hospitals. Implement Sci. 2017;12(1):42. https://doi.org/10.1186/s13012-017-0572-1

Lawton R, Heyhoe J, Louch G, et al. Using the theoretical domains framework (TDF) to understand adherence to multiple evidence-based indicators in primary care: a qualitative study. Implement Sci. 2015;11(1):113. https://doi.org/10.1186/s13012-016-0479-2

Murphy K, O’Connor DA, Browning CJ, et al. Understanding diagnosis and management of dementia and guideline implementation in general practice: a qualitative study using the theoretical domains framework. Implement Sci. 2014;9(1):31. https://doi.org/10.1186/1748-5908-9-31

Peck V, Valiani S, Tanuseputro P, et al. Advance care planning after hospital discharge: qualitative analysis of facilitators and barriers from patient interviews. BMC Palliative Care. 2018;17:127. https://doi.org/10.1186/s12904-018-0379-0

Heinemann GD, Schmitt MH, Farrell MP, Brallier SA. Development of an attitudes toward health care teams scale. Eval Health Profess. 1999;22(1), 123-142. https://doi.org/10.1177/01632789922034202

Taylor N, Lawton R, Moore S, et al. Collaborating with front-line healthcare professionals: the clinical and cost effectiveness of a theory based approach to the implementation of a national guideline. BMC Health Services Research. 2014;14(1):648. https://doi.org/10.1186/s12913-014-0648-4

Mirbaha F, Shalviri G, Yazdizadeh B, Gholami K, Majdzadeh R. Perceived barriers to reporting adverse drug events in hospitals: a qualitative study using theoretical domains framework approach. Implementation Science. 2015;10(1):110. https://doi.org/10.1186/s13012-015-0302-5

Duncan EM, Francis JJ, Johnston M, et al. Learning curves, taking instructions, and patient safety: using a theoretical domains framework in an interview study to investigate prescribing errors among trainee doctors. Implementation Science. 2012;7(1):1. https://doi.org/10.1186/1748-5908-7-86

McCluskey A, Vratsistas-Curto A, Schurr K. Barriers and enablers to implementing multiple stroke guideline recommendations: a qualitative study. BMC Health Services Research. 2013;13(1):323. https://doi.org/10.1186/1472-6963-13-323

Khoury, L. Interprofessional education in geriatrics. [Video]. 2020. Available from: https://www.youtube.com/watch?v=BICr31O-NzA

Canadian Interprofessional Health Collaborative. A national interprofessional competency framework. 2010. https://www.cihc.ca/files/CIHC_IPCompetencies_Feb1210.pdf [Accessed Aug 1, 2019].

Terry G, Hayfield N, Clarke V, Braun V. Thematic analysis. In: The Sage handbook of qualitative research in psychology. Los Angeles: Sage; Jun 30, 2017:17-37.

Frank JR, Snell L, Sherbino J. (Eds.). CanMEDS 2015 Physician Competency Framework. Ottawa: Royal College of Physicians and Surgeons of Canada. 2015.

Téléchargements

Publié-e

2022-12-08

Comment citer

1.
Whitney K, Peck V, Huang AR, Park J, Menard P, MacDonald J, Spilg E, Khoury L. Changer de cassette : analyse qualitative d’une innovation pédagogique au moyen d’une vidéo visant à explorer les attitudes des résidents à l’égard de la collaboration interprofessionnelle dans une unité de gériatrie. Can. Med. Ed. J [Internet]. 8 déc. 2022 [cité 17 juill. 2024];14(2):51-60. Disponible à: https://journalhosting.ucalgary.ca/index.php/cmej/article/view/71529

Numéro

Rubrique

Recherche originale