A learner-led conference to enhance interdisciplinary social accountability education in healthcare: participant perspectives on engagement and educational experience
DOI :
https://doi.org/10.36834/cmej.81393Résumé
Implication Statement
We developed the Interdisciplinary Social Accountability Conference in Healthcare to address educational gaps and empower learners to advocate for healthcare needs. This conference aimed to strengthen social accountability competencies in students through three areas: (1) a learner-led planning model that promotes initiative-taking and leadership, (2) interactive sessions on locally relevant topics, and (3) a student research showcase to foster interdisciplinary dialogue. Survey findings demonstrated high engagement and positive experiences with cross-disciplinary networking. We encourage institutions to adopt similar learner-led initiatives, facilitating students to take an active role in shaping social accountability education and supporting attendees in gaining practical skills through workshops on locally-relevant issues. These initiatives will equip learners with the collaborative mindset and skills required to improve health outcomes in their communities.
Téléchargements
Références
1. Andermann A. Taking action on the social determinants of health in clinical practice: A framework for health professionals. CMAJ. 2016;188(17-18):E474–E483. https://doi.org/10.1503/cmaj.160177.
2. Hunter KA, Thomson B. A scoping review of social determinants of health curricula in post-graduate medical education. Can Med Educ J. 2019;10(3):e61–e71. https://doi.org/10.36834/cmej.61709.
3. Doobay-Persaud A, Adler MD, Bartell TR, Sheneman NE, Martinez MD, Mangold KA, et al. Teaching the Social Determinants of Health in Undergraduate Medical Education: a Scoping Review. J Gen Intern Med. 2019;34:720–730. https://doi.org/10.1007/s11606-019-04876-0.
4. Everyone counts 2020-2022: results from the third nationally coordinated point-in-time counts of homelessness in Canada. Ottawa (ON): Government of Canada; 2024;34. Available from: https://housing-infrastructure.canada.ca/homelessness-sans-abri/reports-rapports/pit-counts-dp-2020-2022-results-resultats-eng.html. Accessed 15 Mar 2025.
5. Department of Family & Community Medicine. Social Accountability. University of Toronto. Available from: https://dfcm.utoronto.ca/social-accountability. Accessed 15 Mar 2025.
6. Grymonpre RE, Bainbridge L, Nasmith L, Baker C. Development of accreditation standards for interprofessional education: a Canadian Case Study. Hum Resour Health 2021;19(12):1–10. https://doi.org/10.1186/s12960-020-00551-2.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
© Meera Chopra, Rebecca Wong, Reeya Kothari, Yevin Cha, Mohammad Jay 2025

Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International.
La soumission d’un manuscrit original à la revue constitue une indication qu’il s’agit d’un travail original, qu’il n’a jamais été publié et qu’il n’est pas envisagé pour publication dans une autre revue. S’il est accepté, il sera publié en ligne et ne pourra l’être ailleurs sous la même forme, à des fins commerciales, dans quelque langue que ce soit, sans l’accord de l’éditeur.
La publication d’une recherche scientifique a pour but la diffusion de connaissances et, sous un régime sans but lucratif, ne profite financièrement ni à l’éditeur ni à l’auteur.
Les auteurs qui publient dans la Revue canadienne d’éducation médicale acceptent de publier leurs articles sous la licence Creative Commons Paternité - Pas d’utilisation commerciale, Pas de modification 4.0 Canada. Cette licence permet à quiconque de télécharger et de partager l’article à des fins non commerciales, à condition d’en attribuer le crédit aux auteurs. Pour plus de détails sur les droits que les auteurs accordent aux utilisateurs de leur travail, veuillez consulter le résumé de la licence et la licence complète.


