Effects of a patient’s name and image on medical knowledge acquisition
DOI :
https://doi.org/10.36834/cmej.36694Mots-clés :
learning, teaching, medical, student, images, names, knowledge,Résumé
Purpose: To assess whether there are differences in medical students’ (MS) knowledge acquisition after being provided a virtual patient (VP) case summary with a patient’s name and facial picture included compared to no patient’s name or image.
Method: 76 MS from four clerkship blocks participated. Blocks one and three (Treatment group) were provided case materials containing the patient’s name and facial picture while blocks two and four (Control group) were provided similar materials without the patient’s name or image. Knowledge acquisition was evaluated with a multiple-choice-question examination (CQA_K).
Results: Treatment group CQA_K scores were 64.6% (block one, n = 18) and 76.0% (block three, n = 22). Control group scores were 71.7%, (block two, n = 17) and 68.4% (block four, n = 19). ANOVA F-test among the four block mean scores was not significant; F (3, 72) = 1.68, p = 0.18, η2=0.07. Only 22.2% and 27.3% of the MS from blocks one and three respectively correctly recalled the patient’s name while 16.7% and 40.9% recalled the correct final diagnosis of the patient.
Conclusions: These results suggest that including a patient’s name and facial picture on reading materials may not improve MS knowledge acquisition. Corroborating studies should be performed before applying these results to the design of instructional materials.
Statistiques
Téléchargements
Fichiers supplémentaires
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
La soumission d’un manuscrit original à la revue constitue une indication qu’il s’agit d’un travail original, qu’il n’a jamais été publié et qu’il n’est pas envisagé pour publication dans une autre revue. S’il est accepté, il sera publié en ligne et ne pourra l’être ailleurs sous la même forme, à des fins commerciales, dans quelque langue que ce soit, sans l’accord de l’éditeur.
La publication d’une recherche scientifique a pour but la diffusion de connaissances et, sous un régime sans but lucratif, ne profite financièrement ni à l’éditeur ni à l’auteur.
Les auteurs qui publient dans la Revue canadienne d’éducation médicale acceptent de publier leurs articles sous la licence Creative Commons Paternité - Pas d’utilisation commerciale, Pas de modification 4.0 Canada. Cette licence permet à quiconque de télécharger et de partager l’article à des fins non commerciales, à condition d’en attribuer le crédit aux auteurs. Pour plus de détails sur les droits que les auteurs accordent aux utilisateurs de leur travail, veuillez consulter le résumé de la licence et la licence complète.