Trainees’ views of physician workforce policy in Quebec and their impact on career intentions
DOI :
https://doi.org/10.36834/cmej.36615Mots-clés :
residency training, employment, jobsRésumé
Background: The physician workforce in Quebec is regulated by a government-controlled plan. Many specialty trainees expressed concerns about securing a position. Our objective was to analyze physicians’ employment issues in Quebec and their impact on residents’ training in specialty programs.
Methods: We distributed a web-based self-administrated survey to all Quebec residents training in specialty programs to capture data about residents’ ability to find employment, career plans and perceptions regarding the workforce policy. Three groups were considered: graduates, non-graduating senior residents, and junior residents.
Results: The overall response rate was 41.5% (985/2372). 47.3% of graduates did not have a position two months before finishing their training. Among residents without a position, 27.1% of graduates intend to leave Quebec, and 19.6% to complete a fellowship to postpone their start in practice. Overall, 77.9% of respondents believed there are not enough job opportunities for the number of trainees.
Conclusion: Quebec specialty residents experience significant difficulties obtaining a position in the province and perceive that there are not enough job opportunities, which impacts their career plans and could drive them to complete a fellowship or plan to practice outside the province. Trainees' experience in finding employment needs to be considered in planning the physician workforce.Statistiques
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
La soumission d’un manuscrit original à la revue constitue une indication qu’il s’agit d’un travail original, qu’il n’a jamais été publié et qu’il n’est pas envisagé pour publication dans une autre revue. S’il est accepté, il sera publié en ligne et ne pourra l’être ailleurs sous la même forme, à des fins commerciales, dans quelque langue que ce soit, sans l’accord de l’éditeur.
La publication d’une recherche scientifique a pour but la diffusion de connaissances et, sous un régime sans but lucratif, ne profite financièrement ni à l’éditeur ni à l’auteur.
Les auteurs qui publient dans la Revue canadienne d’éducation médicale acceptent de publier leurs articles sous la licence Creative Commons Paternité - Pas d’utilisation commerciale, Pas de modification 4.0 Canada. Cette licence permet à quiconque de télécharger et de partager l’article à des fins non commerciales, à condition d’en attribuer le crédit aux auteurs. Pour plus de détails sur les droits que les auteurs accordent aux utilisateurs de leur travail, veuillez consulter le résumé de la licence et la licence complète.