Experiences and Perceptions of International Students Regarding Measures and Services Offered by Quebec Universities During the COVID-19 Pandemic

Authors

  • Farrah Berube Université du Québec à Trois-Rivières
  • Jessica Dubé Institut de recherche Robert-Sauvé en santé et en sécurité du travail
  • Jorge Frozzini Université du Québec à Chicoutimi
  • Daniel Côté Institut de recherche Robert-Sauvé en santé et en sécurité du travail

Keywords:

international students, COVID-19, measures, services, universities

Abstract

This article reports on part of the results of a research study conducted among international students (IS) attending Quebec universities during the COVID-19 pandemic. The research focused on the social uses of ICTs and the quality of life of ISs during periods of confinement, and the results presented and discussed in this article relate more specifically to ISs’ experiences and perceptions of the measures and services offered by universities in the context of confinement. To meet this objective, semi-structured interviews were conducted with 40 ISs to explore in depth their personal life experiences and perceptions in the context of confinement. According to the ISs, the measures deployed by Quebec universities covered five main aspects of student life: (1) courses and research, (2) learning assessments, (3) support resources, (4) personal finances and (5) mental and physical health. In addition, the ISs identified (6) measures not taken by the universities and were able to express (7) their appreciation of the overall measures taken by the universities. The main findings from the seven response categories enabled us to identify various avenues for improvement, taking into account the specific characteristics of the ISs. These include recognizing the specificities of different groups and communities and strengthening the intercultural skills of decision-makers in educational institutions, in order to design effective interventions, programs and policies for ISs, particularly in times of pandemic.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alladatin, J., Gnanguenon, A., Borori, A. et Fonton, A. (2020). Pratiques d’enseignement à distance pour la continuité pédagogique dans les universités béninoises en contexte de pandémie de COVID-19 : les points de vue des étudiants de l’Université de Parakou. Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire / International Journal of Technologies in Higher Education, 17(3), 163–177. https://doi.org/10.18162/ritpu-2020-v17n3-16.

Andrieu, B. (2012). L’auto santé. Vers une médecine réflexive. Armand Colin.

Axtra. (2021). Les impacts de la COVID-19 au Québec. Revue de la littérature. https://axtra.ca/wp-content/uploads/2021/05/Revue-de-litterature-ImpactCOVID.pdf.

Beagan, B. L. (2015). Approaches to culture and diversity: A critical synthesis of occupational therapy literature. Canadian Journal of Occupational Therapy, 82(5), 272-282. https://doi-org.proxy.bib.uottawa.ca/10.1177/0008417414567530

Belkhodja, C. (2011). La migration internationale : l’émergence de l’étudiant mobile. Diversité canadienne, 8(5), 3-10. https://publications.gc.ca/collections/collection_2011/pc-ch/CH2-3-8-5.pdf.

Bérubé, F., Bourassa-Dansereau, C., Frozzini, J., Gélinas-Proulx, A. et Rugira, J.-M. (2018). Les étudiant.e.s internationaux-ales dans le réseau des universités du Québec : Pour une meilleure connaissance des interactions en contexte interculturel. Université du Québec.

Bonneville, L., Grosjean, S., et Lagacé, M. (2007). Introduction aux méthodes de recherche en communication. Gaëtan Morin.

Bourassa-Dansereau, C. (2020). Venir d’ailleurs et étudier à l’UQAM : grandeurs et misères de la communication interculturelle en milieu universitaire. Alterstice, 9(2), 77-89.

Bozhurt, A., Jung, I., Vladimirschi V., Schuwer R., Egorov G., Lambert S.R., Al-Freih M., Pete J., Olcott J.D., Rodes V., Aranciaga I., Bali M., Alvarez J.A.V., Roberts J., Pazurek A., Raffaghelli J.E., Panagiotou N., de Coëtlogon P., Shahadu S. et al. (2020). A global outlook to the interruption of education due to COVID-19 Pandemic: Navigating in a time of uncertainty and crisis. Asian Journal of Distance Education, 15(1), 1-126. https://doi.org/10.5281/zenodo.3878572.

Burton, A., Hugues, M. et Dempsey, R. C. (2017). Quality of life research: A case for combining photo-elicitation with interpretative phenomenological analysis. Qualitative Research in Psychology, 14(4), 375-393. https://doi.org/10.1080/14780887.2017.1322650.

Champagne, E. et Granja, A. D. (2021). Les répercussions de la pandémie COVID-19 sur l’organisation et la gouvernance des universités. Cahiers de recherche du Centre d’études en gouvernance, 02/21/FR. https://doi.org/10.20381/tz0c-wr36.

Comité consultative de lutte contre la pauvreté et l’exclusion. (2021). Avis préliminaire portant sur les impacts de la pandémie sur les populations vulnérables. https://www.cclp.gouv.qc.ca/publications/pdf/CCLP_avis_impact_pandemie.pdf.

Corrigan, J. D., Bogner, J. A. Mysiw, W. J. et al. (2001). Life satisfaction after traumatic brain injury. Journal of Head and Trauma Rehabilitation, 16(6), 543-555.

Côté, M. (2021). La mobilité internationale étudiante postsecondaire et la COVID-19 : Quelles sont les incidences de la pandémie sur les étudiants internationaux et leur environnement [mémoire de maîtrise, Université de Montréal]. Papyrus. https://doi.org/1866/25661.

Côté, D., Dubé, J. Bastien, N. et Gravel, S. (2020). Développer le contenu d›un outil d›aide à l›amélioration des compétences interculturelles des intervenants de la CNESST à partir d’une démarche de coconstruction, Rapport de recherche (R-1101), IRSST, 109p. R-1101.pdf (irsst.qc.ca).

Dussault, E.-L. et Doray, P. (2021). Une catastrophe « au ralenti » : la pandémie de COVID-19 et l’enseignement supérieur au Québec et ailleurs. Québec. https://chairejeunesse.ca/wp-content/uploads/2022/11/CRJ_PANDEMIE_ENS_SUP_VFF.pdf.

Fédération étudiante collégiale du Québec. (2021). Derrière ton écran, une enquête de la FECQ sur les impacts de la COVID-19 sur la condition étudiante au collégial. https://eduq.info/xmlui/bitstream/handle/11515/38058/enquete-derriere-ecran-rapport-final-fecq-2021.pdf?sequence=2&isAllowed=y.

Firang, D. (2020). The impact of COVID-19 pandemic on international students in Canada. International Social Work, 63(6), 820-824. https://doi-org.proxy.bib.uottawa.ca/10.1177/0020872820940030

Frahat, Z. (2021). Les expériences d’adaptation d’étudiants internationaux en sciences infirmières aux cycles supérieurs dans un milieu universitaire francophone au Québec : perspectives d’étudiants [mémoire de maîtrise inédit]. Université de Montréal.

Frozzini, J. (2020). L’articulation des niveaux organisationnels lors des interactions des étudiants internationaux : État de la situation dans diverses régions du Québec (Canada). Alterstice, 9(2), 13‑20.

Frozzini, J. (2024). System intertwining and immigration action plans : The case of a provincial funding program in Quebec (Canada). Humans, 4(1), 50‑65. https://doi.org/10.3390/humans4010004.

Frozzini, J. et Tremblay, É. (2020). Le vécu des étudiants internationaux dans une région éloignée du Québec : interactions et resocialisation, le cas de l’UQAC. Alterstice, 9(2), 34‑48.

Frozzini, J., Lévy, J., Côté, D., Dubé, J., Bérubé, F., Andjari Tounkara, A. et Bernard, G. (2023a). Les usages sociaux des technologies de l’information et de communication chez les étudiant-es internationaux en période de confinement lié à la pandémie de la COVID-19. Communiquer. Revue de communication sociale et publique, 36. https://journals.openedition.org/communiquer/10418.

Frozzini, J., Lévy, J., Côté, D. et Bérubé, F. (2023b). Usages académiques des TIC et qualité de vie des étudiant·es internationaux·ales résidant au Québec pendant le confinement COVID-19. Revue des sciences de l’éducation, 49(3). https://doi.org/10.7202/1114359ar.

Gélinas-Proulx, A., Parrado Mora, E. J. et Desautels, M. (2020). Interactions et compétence interculturelle communicationnelle à l’UQO, une université québécoise de région accueillant peu d’étudiants internationaux. Alterstice, 9(2), 21-33.

Girard, V. et Bérubé, F. (2020). Interactions des étudiants internationaux à l’UQTR : le point de vue d’étudiants résidants du pays d’accueil sur leurs interactions avec des étudiants internationaux. Alterstice, 9(2), 49-62.

Hall, S. (2020, 20 avril). A global view of the pandemic’s effect on higher education. The Century Foundation. https://bit.ly/3yj3NP9.

Henderson, S., Horne, M., Hills, R. et Kendall, E. (2018). Cultural competence in healthcare in the community: A concept analysis. Health and Social Care in the Community, 26(4), 590-603. https://doi.org/10.1111/hsc.12556.

Kumar, N. (2016). Interviewing against the odds. Dans S. Kubitschko et A. Kaun (dir.), Innovative Methods in Media and Communication Research. (p. 207-220) Palgrave Macmillan Cham.

Lévy, J., Frozzini, J., Grégoire, A., Welsh, N. et White, B. (2020, 3 décembre). La Covid-19 et ses répercussions sur la santé des étudiants internationaux : recension bibliographique. Communication présentée au Colloque virtuel sur les impacts de la Covid-19 sur la recherche et les étudiants. Réseau de recherche en santé des populations du Québec.

Lévy J., Frozzini, J., Guevara Espinar, M. D., Dubé, J., Côté, D., Bérubé, F., Bernard G., et Andjari Tounkara, A. (2024). Les répercussions de la Covid-19 sur la qualité de vie des étudiant.e.s internationaux/ales fréquentant des universités québécoises : une perspective qualitative. Nouvelles pratiques sociales, 34(1), 93-115. https://doi.org/10.7202/1114802ar.

Magnan, M. O., De Oliveira Soares, R., Liu, Y. et Araneda, F. M. (2022). « One student said that the Chinese girl doesn’t speak French very well » : microagressions raciales et linguistiques vécues par des étudiantes et étudiants internationaux chinois dans les universités avant et pendant la COVID-19 au Québec. Comparative and International Education/Éducation comparée et internationale, 51(1), 109-125. https://doi.org/10.5206/cieeci.v51i1.14497.

Muñoz, J. P. (2007). Culturally responsive caring in occupational therapy. Occupational Therapy International, 14(4), 256-280.

Montreuil, M., Tazopoulou, E. et Truelle, J.-L. (2009). La qualité de vie ou l’intérêt de la subjectivité de l’opinion individuelle. Noesis, 2, 133-143.

Odriozola-González, P., Planchuelo-Gómez, Á., Irurtia, M. J., et De Luis-García, R. (2020). Psychological effects of the COVID-19 outbreak and lockdown among students and workers of a Spanish university. Psychiatry Research, 290, article 113108. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113108.

Pedró, F. (2020). COVID-19 y educación superior en América Latina y el Caribe: efectos, impactos y recomendaciones políticas. Dans Fundación Carolina (Ed.), La educación superior en Iberoamérica en tiempos de pandemia. Impacto y respuestas docentes, (p. 23-37). https://bit.ly/3Arqx1Y.

Rennie, C. et Frozzini, J. (2020). Internationalisation des études en région au Québec : défis et promesses au coeur des interactions à l’UQAR. Alterstice, 9(2), 63-76.

Rouet, G., Raytcheva, S. et Côme, T. (2021). La COVID-19 et l’organisation des études universitaires : injonctions et adaptations. Revue AIRMAP, 9(4), 81-98. https://www.cairn.info/revue-gestion-et-management-public-2021-4-page-81.htm.

Saddik, B., Hussein, A., Sharif-Askari, F. S., Kheder, W., Temsah, M.-H., Koutaich, R. A., Haddad, E. S., Al-Roub, N. M., Marhoon, F. A., Hamid, Q., et Halwani, R. (2020). Increased levels of anxiety among medical and non-medical university students during the COVID-19 pandemic in the United Arab Emirates. Risk Management and Healthcare Policy, 13, 2395-2406. https://doi.org/10.2147/RMHP.S273333.

Sahu, P. (2020). Closure of universities due to coronavirus disease 2019 (COVID-19): Impact on education and mental health of students and academic staff. Cureus, 12(4) https://doi.org/10.7759/cureus.7541.

Serebrin , J. (2023, 24 août). Les universités québécoises tiennent à maintenir le nombre d’étudiants étrangers. La Presse. https://www.lapresse.ca/actualites/2023-08-24/les-universites-quebecoises-tiennent-a-maintenir-le-nombre-d-etudiants-etrangers.php.

Smith, S. A., Flowers, P. et Larkin, M. (2009). Interpretative phenomenological analysis: Theory, method and research. SAGE.

Statistiques Canada. (2011). Définition de étudiants internationaux. https://www150.statcan.gc.ca/n1/pub/81-004-x/2010006/def/intlstudent-etudiantetranger-fra.htm.

Union étudiante du Québec. (2021). Santé psychologique étudiante universitaire. https://unionetudiante.ca/Media/publicDocuments/Rapport-Enquete-sur-la-Sante-psychologique-COVID-2020.pdf.

White, B. W. (2017). Pensée pluraliste dans la cité : L’action interculturelle à Montréal. Anthropologie et Sociétés, 41(3), 29‑58. https://doi.org/10.7202/1043041ar.

Downloads

Published

2025-05-21

Issue

Section

Articles