Un aperçu de la violence et des comportements agressifs auxquels sont confrontées sept directions d’école de langue française au Canada
Keywords:
inclusion, directions d’école, francophonie, leadership, incidents critiquesAbstract
Little research has been done on the leadership practices that French-language school principals (FLSP) adopt to include students with special educational needs (SEN). Our research examines experiences that have influenced FLSP leadership in Quebec, New Brunswick and Ontario. The objective of this article is to help better understand the violent or disruptive behaviours of SENs that seven French Canadian school principals are confronted with and how these behaviours influence their leadership with respect to school inclusion. This data is part of the third phase of a pan-Canadian bilingual study. We will present a profile of the FLSP and examine critical incidents they face. Next, we will highlight some of their inclusive leadership practices. These results are based on reflection on experience, from a pragmatic Deweyian and critical perspective of school inclusion.
Keywords: inclusion, principals, francophonie, leadership, critical incidents
References
American Psychological Association (2015). Manuel diagnostique et statistique des troubles mentaux [DSM], 5e édition.
Bélanger, N. et Duschene, H. (2010). Introduction : des écoles en mouvement. Inclusion d’élèves en situation de handicap ou éprouvant des difficultés à l’école. Dans N. Bélanger et H. Duschene (dirs.), Des écoles en mouvement. Inclusion d’élèves en situation de handicap ou éprouvant des difficultés à l’école (p. 1-16). Presses de l’Université d’Ottawa.
Blais, M. et Martineau, S. (2006). L’analyse inductive générale : description d’une démarche visant à donner un sens à des données brutes. Recherches qualitatives, 26(2), 1-18. http://www.recherche-qualitative.qc.ca/documents/files/revue/edition_reguliere/numero26%282%29/blais_et_martineau_final2.pdf
Beaumont C., Leclerc D. et Frenette É. (2014). Portrait de la violence dans les écoles du Québec. Rapport du groupe de recherche SEVEQ. Chaire de recherche sur la sécurité et la violence en milieu éducatif, Université Laval.
Bouchard, L., Batista, R. et Colman, I. (2018). « Santé mentale et maladies mentales des jeunes francophones de 15 à 24 ans : données de l’Enquête sur la santé dans les collectivités, Santé mentale 2012 », Minorités linguistiques et société - Linguistic minorities and society, 9, p. 227-245.
Bouchard, L., Colman, I. et Batista, R. (2018). Santé mentale chez les francophones en situation linguistique minoritaire. Reflets, 24 (2), 74 – 96. https://doi.org/10.7202/1053864ar
Borri-Anadon, C., Potvin, M., Longpré, T., Pereira Braga, L. et Orange, V. (2018). La formation du personnel scolaire sur la diversité ethnoculturelle, religieuse et linguistique dans les universités québécoises : portrait quantitatif de l’offre de cours de deuxième cycle en éducation. Rapport de recherche. http://ofde.ca/wp-content/uploads/2018/03/Portrait-2e-cycle-VF_v5.pdf
Bowen, F., Levasseur, C., Beaumont, C., Morrissette, E. et St-Arnaud, A. (2018). La violence en milieu scolaire et les défis de l’éducation à la socialisation (pp. 199-228). Dans Institut national de santé publique du Québec (INSPQ) : Rapport québécois sur la violence et la santé.https://www.inspq.qc.ca/sites/default/files/publications/2380_rapport_quebecois_violence_sante.pdf
Common, D., Singh, A. et Taylor, C. (2019). “I thought he was dead”: CBC survey reveals 4 in 10 boys are physically assaulted at school. Canadian Broadcasting Corporation. https://www.cbc.ca/news/canada/school-violence-marketplace-1.5224865
Dalley, P. (2014). Assimilation, intégration, inclusion. Quelle vision pour l’éducation de langue française en contexte minoritaire ? Dans L. Carlson Berg (dir.), La francophonie canadienne dans toutes ses couleurs et le défi de l’inclusion scolaires (p. 13-31). Presses de l’Université Laval, 13-34.
Dalley, P. (2020). From Africa to Teacher Education in Ontario. Dans A. Phelan, N. Ng-A-Fook et R. Kane (dir.), Reconceptualizing Teacher Education Worldwide: A Canadian Contribution to a Global Challenge (article 6). Presses de l’Université d’Ottawa.
Davids, N. et Whagid, Y. (2019) Educational Leadership Reconsidered: Re-Invoking Authority in Schools, African Education Review, 16(2), 36–49. https://doi.org/10.1080/18146627.2016.1257919
DeLuca, C. (2013). Toward an Interdisciplinary Framework for Educational Inclusivity. Canadian journal of education, 36 (1), pp. 305–48.
Dewey, J. (1964). John Dewey on Education. Selected Writings. Random House.
Dupuis-McDonald, N. (2019, 25 octobre). Des incidents violents jamais signalés dans des écoles francophones en Ontario. https://ici.radio-canada.ca/nouvelle/1361099/violence-education-intimidation-abus-sexuel-enfants-ontario-toronto-ottawa-timmins
Eranil, A. K. (2017). Relationship Between School Principals’ Ethical Leadership Behaviours and Positive Climate Practices. Journal of Education and Learning, 6(4), 100–112.
Fédération des enseignantes et des enseignants de l’élémentaire de l’Ontario [FEEO]. (2017). ETFO All-member workplace survey results. https://www.etfo.ca/getmedia/e923ab5b-d5c0-4ec1-a263-0d5d090778e6/180123-ViolenceSurveyExecSummary.pdf
Gélinas-Proulx, A., IsaBelle, I. et Meunier, H. (2014). Compétence des nouvelles directions d’écoles de langue française au Canada pour la gestion inclusive de la diversité ethnoculturelle, linguistique et religieuse. Alterstice, 4 (1), 73-88. https://www.journal.psy.ulaval.ca/ojs/index.php/ARIRI/article/view/G%E9linas_Alterstice4%281%29
Gélinas-Proulx, A. et Shields, C. M. (2016). Le leadership transformatif : maintenir la langue française vivante au Canada. Revue canadienne de l’éducation, 39 (1), 1-24. Société canadienne pour l’étude de l’éducation. http://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2017/1836
Gélinas-Proulx, A. et Villella, M. (2022). Transformative Leadership : Leading French-Language Schools in Canadian Contexts. Dans C. Shields et A. Gélinas-Proulx (Dirs.), Leading for equity and social justice: Systemic transformation in Canadian education (p. 60-86), University of Toronto Press.
Gobeil, M. (2019, 24 octobre). Plus du tiers des jeunes Canadiens victimes de violence à l’école. Société Radio-Canada. https://ici.radio-canada.ca/nouvelle/1357099/violence-ecole-primaire-secondaire-canada-physique-sexuelle-sondage-etude
Godin, J., Lapointe, C., Langlois, L. et St-Germain, M. (2004). Le leadership éducationnel en milieu francophone minoritaire : un regard inédit sur une réalité méconnue. Francophonies d’Amérique, 18, 63-76. https://doi.org/10.7202/1005350ar
Gouvernement de l’Ontario (2019). Guide sur la délivrance des permis des centres de garde d’enfants. Imprimeur de la Reine pour l’Ontario, 2016. http://www.edu.gov.on.ca/gardedenfants/pdfs/guide-delivrance-des-permis- des-centres-de-garde-denfants.pdf
Gouvernement de l’Ontario (1990). Loi sur les services en français, L.R.O., 1990, chap. F32. https://www.ontario.ca/fr/lois/loi/90f32
Gouvernement du Canada (1982). Charte canadienne des droits et libertés, art.23 Partie 1 de la Loi constitutionnelle de 1982, annexe B de la Loi de 1982 sur le Canada (R-U.), 1982, c 11. https://laws-lois.justice.gc.ca/fra/const/page-12.html
IsaBelle, C. et Labelle, J. (2017). Rôles, responsabilités, pratiques et compétences des directions d’école. Revue des sciences de l’éducation, 43 (2), 1-14. https://id.erudit.org/iderudit/1043024ar
Laforest, J., Maurice, P. et Bouchard, L M. (dir.). (2018). Rapport québécois sur la violence et la santé. Montréal : Institut national de santé publique du Québec. https://www.inspq.qc.ca/sites/default/files/publications/2380_rapport_quebecois_violence_sante.pdf
Larochelle-Audet, J., Magnan, M-O., Potvin, M. et Doré, E. (2018). Les compétences des directions en matière d’équité et de diversité : pistes pour les cadres de référence et la format. Groupe de travail sur les compétences et la formation des directions en matière d’équité et de diversité. http://ofde.ca/wp-content/uploads/2018/03/Groupe-directions_rapport_avril2018_vf.pdf
Leithwood, K. (2012). Le cadre de leadership de l’Ontario 2012. Une discussion relative aux fondements de la recherche. Institut de leadership en éducation. Toronto, Canada. https://www.education-leadership-ontario.ca/application/files/4414/9677/0529/CLO_2012_une_discussion_au_sujet_de_la_recherche_vFINALE_26_octobre.pdf
Leithwood, K. (2013). Le Cadre de leadership de l’Ontario. Guide à l’intention des leaders scolaires et des leaders du système pour la mise en application du cadre de leadership de l’Ontario (révisé). Institut de leadership en éducation. https://www.education-leadership-ontario.ca/application/files/4214/9452/2469/Cadre_de_leadership_de_lOntario.pdf
Mezirow, J. (2006). An overview of transformative learning. Dans P. Sutherland et J. Crowther (dirs.), Lifelong learning: Concepts and contexts. (p. 24–38). Routledge.
McColl, M.A., Jaiswal, A., Jones, S., Roberts, L. et Murphy, C. (2017). A review of disability policy in Canada. Canadian disability policy alliance. http://www.disabilitypolicyalliance.ca/wp-content/uploads/2018/01/A-Review-of-Disability-Policy-in-Canada-3rd-edition-Final-1-1.pdf
McMahon, S. D. (2018). Schools as vehicles to assess experiences, improve outcomes, and effect social change. American journal of community psychology, 61(3-4), 267-275.
Ministère de l’Éducation [EDU]. (2011). Reporting violent incidents to the ministry of education. Note/politique/program 120. http://etfohealthandsafety.ca/site/wp-content/uploads/2019/06/PPM-120-REPORTING-VIOLENCE-INCIDENTS-TO-MINISTRY-OF-EDUCATION.pdf
Morris, S., Fawcett, G., Brisebois, L. et Hughes, J. (2018). A Demographic, employment and income profile of Canadians with disabilities aged 15 years and over, 2017. Canadian survey on disability reports. https://www150.statcan.gc.ca/n1/pub/89-654-x/89-654-x2018002-eng.htm
Mueller, C. O., Forber‐Pratt, A. J., et Sriken, J. (2019). Disability: Missing from the conversation of violence. Journal of social issues, 75(3), 707-725.
Ordre des enseignantes et des enseignants de l’Ontario (2018). Explorer les pratiques de leadership. Études de cas pour appuyer les écoles inclusives. https://www.oct.ca/-/media/PDF/Exploring%20Leadership%20Practices%20through%20Case%20Inquiry/ExplLdrshpPrctcsCseInqry_fr__web.pdf
Organisation de la santé mondiale (2002). Rapport mondial sur la violence et la santé. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/42545/9242545619_fre.pdf
Prud’homme, L., Vienneau, R., Ramel, S. et Rousseau, N. (2011). La légitimité de la diversité en éducation : réflexion sur l’inclusion. Éducation et francophonie. 39 (2), 6–22. https://doi.org/10.7202/1007725ar
Reid, D. B. (2021). US principals’ sensemaking of the future roles and responsibilities of school principals. Educational management administration & leadership, 49(2), 251-267
Rodgers, W. T., Cal, P. et Skytt, J. (2016). Using cognitive coaching to build school leadership capacity: A case study in Alberta. Revue canadienne de l’éducation, 39 (3), 1-26.
Rousseau, N., Bergeron, G. et Vienneau, R. (2013). L’inclusion scolaire pour gérer la diversité È des aspects théoriques aux pratiques dites efficaces. Revue suisse des sciences de l’éducation, 35 (1), 71-88.
Rousseau, N., Point, K. et Desmarais, R. (2017). Conditions favorables et défavorables au développement de pratiques inclusives en enseignement secondaire : les conclusions d’une métasynthèse. 40 (2). https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2373
Rutherford, C. (2019). CBC News investigates school violence with look at regional numbers. Canadian Broadcasting Corporation. https://www.cbc.ca/news/canada/sudbury/violence-school-survey-cbc-investigates-1.5355553
Santor, D. A., Bruckert, C. et McBride, K. (2019). Facing the facts: The escalating crisis of violence against elementary school educators in Ontario. Université d’Ottawa. https://educatorviolence.net/publications
Savina, E. (2020). Self‑regulation in preschool and early elementary classrooms: Why it is important and how to promote it. Early childhood education journal. 49, 493–501. https://doi.org/10.1007/s10643-020-01094-w
Savoie-Zajc, L. (2011). La recherche qualitative/interprétative en éducation. Dans T. Karsenti et L. Savoie-Zajc (dirs.), La recherche en éducation, étapes et approches (3e édition), (p.123-146). Édition du renouveau pédagogique inc.
Savoie-Zajc, L. (2018). La recherche qualitative/interprétative en éducation. Dans T. Karsenti et L. Savoie-Zajc (dirs.), La recherche en éducation, étapes et approches (4e édition revue et mise à jour), (p.191-218). Édition du renouveau pédagogique inc.
Shields, C. M. (2010). Transformative leadership: Working for equity in diverse contexts. Educational administration quarterly, 46(4), 558–589.
Shields, C. M. (2013). Transformative Leadership in Education: Equitable Change in an Uncertain and Complex World. Routledge.
Sider, S., Maich, K. et Morvan, J. (2017). School principals and students with special education needs: Leading inclusive schools. Revue canadienne de l’éducation, 40(2), 1-31. https://cje-rce.ca/wp-content/uploads/sites/2/2017/07/Regular-2417- Sider.Final_June_.21.pdf
Sider, S., Maich, K., Morvan, J., Villella, M., Ling, P. et Repp, C. (2021). Inclusive school leadership: Examining the experiences of school principals in supporting students with special education needs. Journal of research in special educational needs, 21(2). https://doi.org/10.1111/1471-3802.12515
Sider, S. et Villella, M. (2020). School leadership and inclusive schools: Learning from violent incidents. Canadian association of principals journal.
Sinclair, R. (2023, 8 février). Menaces, coups, morsures : récits d’enseignants de l’Outaouais victimes de violence. Société Radio-Canada. https://ici.radio-canada.ca/nouvelle/1954417/enseignants-victimes-violence-outaouais
Société Radio-Canada. (2021, 1er octobre). Un jeune attaqué violemment par un autre élève à la sortie de son école. Société Radio-Canada. https://ici.radio-canada.ca/nouvelle/1828619/intimidation-violence-adolescent-ecole-shediac-nouveau-brunswick
Statistique Canada. (2018). Enquête canadienne sur l’incapacité, 2017. https://www150.statcan.gc.ca/n1/daily-quotidien/181128/dq181128a-fra.htm
St-Germain, M. et Boucher, M. (2016). Les facteurs incitatifs et dissuasifs influençant le personnel enseignant dans sa décision de postuler ou non à une fonction de direction ou de direction adjointe. Fédération québécoise des directions d’établissement d’enseignement. http://fqde.qc.ca/wp-content/uploads/2013/09/D030971_FED785_bro.pdf
Stone, J. P., Sayman, D. M., K. Carrero et Lusk, M. E. (2016). Thoughts on Dewey’s democracy and (special) education. Journal of thought, Automne-hiver, 3–17. https://www.jstor.org/stable/90010884
Thibodeau, S., Gélinas-Proulx, A., St-Vincent, L-A., Leclerc, M., Labelle, J. et Ramel, S. (2016). La direction d’école : un acteur crucial pour l’inclusion scolaire. Dans L. Prud’homme, H. Duschene, P. Bonvin et R. Vienneau (dir.). L’inclusion scolaire : ses fondements, ses acteurs et ses pratiques. De Boeck.
Van Horne, S. M. (2011). The principal’s role in managing special education: Leadership, iInclusion, and social justice issues (Thèse de doctorat inédite). Université de Washington.
Villella, M. (2021). Piti, piti, zwazo fè niche li (Petit à petit, l’oiseau fait son nid) : le développement d’une compétence interculturelle et antiraciste de neuf leaders éducatifs et systémiques d’expression française de l’Ontario, formateurs bénévoles en Ayiti. Thèse non publiée. Recherche UO Research. http://dx.doi.org/10.20381/ruor-26945
Villella, M., Deschênes, E. et Gélinas-Proulx, A. (soumis). Le leadership transformatif en contextes scolaires francophones minorisés au Canada pour l’inclusion des peuples autochtones et des perspectives autochtones.
Wang, F., Pollock, K. E. et Hauseman, C. (2018). School principals’ job satisfaction: The effects of work intensification. Canadian journal of educational administration and policy, 185, 73.
Yamamoto, J. K., Gardiner, M. E. et Tenuto, P. L. (2014). Emotion in Leadership: Secondary school administrators’ perceptions of critical iIncidents. Educational management administration et leadership, 42(2), 165–183. doi:10.1177/1741143213499260
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mélissa Villella, Steve Sider
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.