Seven ways to get a grip on using participant observation in medical education research
DOI :
https://doi.org/10.36834/cmej.81494Résumé
Medical education phenomena are complex, and researchers need to use diverse methods to explore topics. Participant observation is a qualitative research method that connects researchers to human interactions, allowing them to experience firsthand behaviours, conversations, characteristics, and qualities related to the phenomenon under study. It can provide unique insights, beyond those of participant narratives, and enhance understanding. However, this method is rarely used in medical education research; it is challenging and resource-intensive to implement, which likely discourages researchers from using it. To help researchers get a grip on using it in medical education research, we offer seven recommendations for planning participant observation: Determine the study setting(s), Identify key interest-holders and establish relationships, Determine the researcher-participant relationship to be established, Take steps to minimize reactivity to research, Use knowledge to guide data collection procedures, Use knowledge to inform instrument development, and Anticipate possible dilemmas and be mindful of unanticipated ones. We urge researchers to consider participant observation when appropriate to advance methods in medical education research.
Téléchargements
Références
1. Morse JM. Perspectives of the observer and the observed. Qual Health Res. 2003;13(2):155-157. https://doi.org/10.1177/1049732302239595
2. Guest G, Namey EE, Mitchell ML. Collecting qualitative data: a field manual for applied research. Thousand Oaks (CA): SAGE Publications Inc. 2013. Chapter 3, Participant observation; p. 75-112. https://dx.doi.org/10.4135/9781506374680.n3
3. DeWalt KM, DeWalt BR. Participant observation: a guide for fieldworkers. 2nd ed. Plymouth (UK): AltaMira Press, 2011.
4. Blevins MD. Participant observation. In: Allen M, editor. The SAGE encyclopedia of communication research methods. Thousand Oaks (CA): SAGE Publications Inc; 2017; p. 1188-1190. https://dx.doi.org/10.4135/9781483381411.n412
5. Merriam SB. Qualitative research and case study applications in education. San Francisco (CA): Jossey-Bass Publishers; 1998.
6. Jorgensen DL. Participant observation: a methodology for human studies. Thousand Oaks (CA): SAGE Publications Inc. 1989. https://dx.doi.org/10.4135/9781412985376
7. Creswell JW. Qualitative inquiry and research design: choosing among five approaches. 3rd ed.; Thousand Oaks (CA): SAGE Publications Inc.; 2013.
8. Paradis E, Sutkin G. Beyond a good story: from Hawthorne effect to reactivity in health professions education research. Med Educ. 2017;51:31-39. https://doi.org/10.1111/medu.13122
9. Creswell JW. Research design: qualitative, quantitative, and mixed-methods approaches. 3rd ed. Thousand Oaks (CA): SAGE Publications Inc.; 2009.
10. Reid AM, Brown JM, Smith JM, Cope AC, Jamieson S. Ethical dilemmas and reflexivity in qualitative research. Perspect Med Educ. 2018;7:69-75. https://doi.org/10.1007/s40037-018-0412-2
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
© Kaylee Eady, Katherine A Moreau 2025

Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International.
La soumission d’un manuscrit original à la revue constitue une indication qu’il s’agit d’un travail original, qu’il n’a jamais été publié et qu’il n’est pas envisagé pour publication dans une autre revue. S’il est accepté, il sera publié en ligne et ne pourra l’être ailleurs sous la même forme, à des fins commerciales, dans quelque langue que ce soit, sans l’accord de l’éditeur.
La publication d’une recherche scientifique a pour but la diffusion de connaissances et, sous un régime sans but lucratif, ne profite financièrement ni à l’éditeur ni à l’auteur.
Les auteurs qui publient dans la Revue canadienne d’éducation médicale acceptent de publier leurs articles sous la licence Creative Commons Paternité - Pas d’utilisation commerciale, Pas de modification 4.0 Canada. Cette licence permet à quiconque de télécharger et de partager l’article à des fins non commerciales, à condition d’en attribuer le crédit aux auteurs. Pour plus de détails sur les droits que les auteurs accordent aux utilisateurs de leur travail, veuillez consulter le résumé de la licence et la licence complète.


