A bidirectional virtual teaching platform for postgraduate Point-of-Care Ultrasound training: a proof-of-concept study
DOI :
https://doi.org/10.36834/cmej.79704Résumé
Implication Statement
Point-of-Care Ultrasound (POCUS) has become an important modality for procedural guidance and patient diagnostics. However, rural postgraduate trainees in Canada who need to acquire these knowledge and skills face barriers to accessing POCUS training, in part because of a lack of qualified onsite teaching faculty. To help address this issue, our study describes a novel, relatively easy to implement, approach to teach POCUS to postgraduate trainees who do not access to the resources at larger, more well-funded sites. This allows experienced POCUS instructors to teach remotely, which would improve access to POCUS training for both medical learners in remote sites and continuing professional development for rural physicians. Additionally, it offers a cost-effective solution that reduces travel-related expenses for both trainees and faculty. It also provides a unique approach to remote medical education and ongoing skill development.
Téléchargements
Références
1. Blattner K, Nixon G, Jaye C, Dovey S. Introducing point-of-care testing into a rural hospital setting: thematic analysis of interviews with providers. J Prim Health Care. 2010 Mar;2(1):54-60. PMID: 20690403. https://doi.org/10.1071/HC10054
2. Micks T, Sue K, Rogers P. Barriers to point-of-care ultrasound use in rural emergency departments. CJEM. 2016 Nov;18(6):475-479. Epub 2016 Jul 25. PMID: 27452408. https://doi.org/10.1017/cem.2016.337
3. Drake AE, Hy J, MacDougall GA, et al.. Innovations with tele-ultrasound in education sonography: the use of tele-ultrasound to train novice scanners. Ultrasound J. 2021 Feb 14;13(1):6. PMID: 33586112; PMCID: PMC7882469. https://doi.org/10.1186/s13089-021-00210-0
4. Shaddock L, Smith T. Potential for use of portable ultrasound devices in rural and remote settings in Australia and other developed countries: a systematic review. J Multidiscip Healthc. 2022 Mar 29;15:605-625. PMID: 35378744; PMCID: PMC8976575. https://doi.org/10.2147/JMDH.S359084
5. Dickson R, Duncanson K, Shepherd S. The path to ultrasound proficiency: a systematic review of ultrasound education and training programmes for junior medical practitioners. Australas J Ultrasound Med. 2017 Feb 1;20(1):5-17. PMID: 34760465; PMCID: PMC8409858. https://doi.org/10.1002/ajum.12039
6. Bidner A, Bezak E, Parange N. Evaluation of antenatal Point-of-Care Ultrasound (PoCUS) training: a systematic review. Med Educ Online. 2022 Dec;27(1):2041366. PMID: 35382705; PMCID: PMC8986272. https://doi.org/10.1080/10872981.2022.2041366
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
© Aanchal Ralhan, Queen Jacques, Alison MacDonald, Gillian Sheppard, Peter Rogers, Jordan Stone-McLean 2025

Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International.
La soumission d’un manuscrit original à la revue constitue une indication qu’il s’agit d’un travail original, qu’il n’a jamais été publié et qu’il n’est pas envisagé pour publication dans une autre revue. S’il est accepté, il sera publié en ligne et ne pourra l’être ailleurs sous la même forme, à des fins commerciales, dans quelque langue que ce soit, sans l’accord de l’éditeur.
La publication d’une recherche scientifique a pour but la diffusion de connaissances et, sous un régime sans but lucratif, ne profite financièrement ni à l’éditeur ni à l’auteur.
Les auteurs qui publient dans la Revue canadienne d’éducation médicale acceptent de publier leurs articles sous la licence Creative Commons Paternité - Pas d’utilisation commerciale, Pas de modification 4.0 Canada. Cette licence permet à quiconque de télécharger et de partager l’article à des fins non commerciales, à condition d’en attribuer le crédit aux auteurs. Pour plus de détails sur les droits que les auteurs accordent aux utilisateurs de leur travail, veuillez consulter le résumé de la licence et la licence complète.


