Vers l’émergence d'une culture entrepreneuriale en milieu scolaire: Un regard ethnographique
Keywords:
Culture entrepreneuriale, micro-entreprise, école primaire, ethnographie, analyse qualitativeAbstract
Depuis 2001, au Québec, le développement d’une culture entrepreneuriale en milieu scolaire fait partie intégrante des orientations éducatives défendues au sein du Programme de formation de l’école québécoise. L’émergence du concept d’école communautaire entrepreneuriale est une réponse concrète à cet objectif singulier et s’opérationnalise par une organisation en micro-entreprises scolaires. Cependant, on en sait peu sur la manière dont de telles micro-entreprises sont organisées. Je présenterai, dans cet article, quelques résultats d'une recherche ethnographique au cours de laquelle j'ai observé le fonctionnement d'une micro-entreprise scolaire au sein d'une école primaire organisée selon un modèle d'école communautaire entrepreneuriale. À travers la reconstruction de quatre cas d'élèves, j'illustrerai comment l'engagement des acteurs dans les tâches à réaliser dans la micro-entreprise offre une voie privilégiée pour éclairer, de l'intérieur des activités entrepreneuriales, l’émergence d'une culture entrepreneuriale en milieu scolaire.Additional Files
Published
2010-06-25
Issue
Section
Research Study/Recherche
License
- Manuscripts submitted to CJNSE/RCJCÉ must be original work that has not been published elsewhere, nor is currently being considered for publication elsewhere. The author should confirm this in the cover letter sent with the manuscript.
- Articles that are published within the CJNSE/RCJCÉ must not be published elsewhere, in whole or part, for one year after publication.
- Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings. Granting the CJNSE/RCJCÉ first publication rights must be in the cover letter sent with the manuscript.
- If the manuscript contains copyrighted materials, the author should note this in the cover letter sent with the manuscript, and indicate when letters of permission will be forwarded to the Editor.
- If the manuscript reports on research with “human subjects,” the author should include a statement in the cover letter that ethics approval has been received for the research, indicating the granting body and protocol number if applicable.
- Authors are encouraged to use language that is inclusive and culturally sensitive.