A pedagogy of discomfort: A review of challenging stories: Canadian literature for social justice in the classroom
Mots-clés :
review, pedagogy of discomfort, social justice, literacyRéférences
Apple, M. W. (2004). Ideology and curriculum (3rd ed.) New York, NY: RoutledgeFalmer.
Bainbridge, J. & Heydon, R. (2013). Constructing meaning: Teaching the language arts K-8 (5th ed.). Toronto, ON: Nelson Education Ltd.
Bracher, M. (2006). Teaching for social justice: Reeducating the emotions through literary study. Journal of Advanced Composition, 26(3/ 4), 463-512.
Britzman, D. P. (1998). Lost subjects, contested objects: Toward a psychoanalytic inquiry of learning. Albany, NY: State University of New York Press.
Burke, A., & Young, A. (2017). Challenges for teachers and schools: Creating spaces for LGBTQ literature in schools. In A. Burke, I. Johnston, & A. Ward (Eds.), Challenging stories: Canadian literature for social justice in the classroom. Toronto, ON: Canadian Scholars.
Burke, A., Johnston, I., & Ward, A. (Eds.). (2017). Challenging stories: Canadian literature for social justice in the classroom. Toronto, ON: Canadian Scholars.
Cadiero-Kaplan, K. (2002). Literacy ideologies: Critically engaging the language arts curriculum. Language Arts, 79(5), 372-381.
Glazier, J.A. (2007). Tinkering towards socially just teaching: Moving from critical theory to practice. Changing English, 14(3), 375-382.
Johnston, I., Bainbridge, J., Mangat, J., & Skogen, R. (2006). National identity and the ideology of Canadian multicultural picture books: Pre-service teachers encountering representations of difference. Canadian Children’s Literature, 32(2), 79-96.
Jordan-Fenton, C., & Pokiak-Fenton, M. (2010). Fatty legs. Toronto, ON: Annick Press.
Kumashiro, K. (2002). Troubling education: Queer activism and antioppressive pedagogy. New York, NY: Routledge Falmer.
Law, J. (1992). Notes on the theory of the Actor-Network: Ordering, strategy, and heterogeneity. Systems Practice, 5(4), 379-393.
Leland, C., & Harste, J. (1999). Is this appropriate for children? Books that bring realistic social issues into the classroom. Practically Primary, 4(3), 4-6.
Lester, D. (2011). The listener. Winnipeg, MB: Arbeiter Ring Publishing.
Mouawad, W. (2009). Scorched. (L. Gaboriau, Trans.) Toronto, ON: Playwrights Canada Press.
Philpott, R., & Dagenais, D. (2013). Grappling with social justice: Exploring new teachers’ practice and experiences. Education, Citizenship and Social Justice, 7(1), 85-99.
Truth and Reconciliation Commission of Canada. (2015). Honouring the truth, reconciling for the future: Summary of the final report. Winnipeg, MB: Truth and Reconciliation Commission of Canada.
Walker, S. R. (2014). Artmaking and the sinthome. SYNNYT/ ORIGINS: Finnish Studies in Art Education, 2. Retrieved from https://wiki.aalto.fi/download/attachments/97623342/1.Walker%20Synnyt.pdf?version=1&modificationDate=1412238507891&api=v2/
Téléchargements
Publié-e
Numéro
Rubrique
Licence
Les auteurs dont les articles sont publiés dans la Revue acceptent les conditions suivantes :
-
Les auteurs conservent leurs droits d’auteur et accordent à la Revue un droit de première publication, les travaux faisant en même temps l’objet d’une licence d'attribution Creative Commons autorisant d’autres parties à diffuser les travaux, sous réserve d’une mention de l’auteur et de la publication initiale dans la RCAPE.
-
Il est permis aux auteurs de conclure des ententes contractuelles distinctes additionnelles en vue de la diffusion non exclusive de la version de travaux parus dans la Revue (p. ex. pour enregistrement dans un dépôt institutionnel ou inclusion dans un ouvrage), à la condition d’inclure une mention de la parution initiale dans la RCAPE.
-
Les auteurs sont autorisés et encouragés à faire paraître leurs travaux en ligne (p. ex. dans des dépôts institutionnels ou dans leurs sites Web) avant et pendant le processus d’évaluation, ce qui peut déboucher sur des échanges productifs et favoriser et faire que les travaux publiés soient cités plus tôt et plus fréquemment