Unlocking the Schoolhouse Doors: Institutional Constraints on Parent and Community Involvement in a School Improvement Initiative
Résumé
Educational change often reflects shifts in social, political, and economic conditions. The launch of Sputnik in 1957 for example, has been cited as pivotal in amplifying the dialogue on educational reform in the United States (Ogawa, Crowson & Goldring, 1999; Young & Levin, 2002). Similarly, the release of A Nation at Risk in 1983 led to a proliferation of research on characteristics of effective schools (Owens, 2001). Waves of innovation have characterized North American schools since at least then, with Canadian schools echoing many of the American concerns and adopting their approaches (Young & Levin, 2002). Despite this and other developments in scholarship and practice, there is a growing recognition of the immutability of schools (Ogawa, Crowson & Goldring, 1999; Rowan, 2002; Thomas, 2002; Young & Levin, 2002).
One particular area that has enjoyed increasing consideration within schools and among researchers is collaborative, or participative, decision making which aims to engage educational stakeholders including teachers, students, parents, and community members. School improvement literature emphasizes parent involvement as a key strategy to achieving school effectiveness and increasing student performance. This challenges schools to involve parents and others in their organizational structures and processes. The purpose of this paper is to investigate through the lens of institutional theory the organizational resistance to including parents and others in one Alberta jurisdiction involved in the Alberta Initiative for School Improvement (AISI) project.
Téléchargements
Publié-e
Numéro
Rubrique
Licence
Les auteurs dont les articles sont publiés dans la Revue acceptent les conditions suivantes :
-
Les auteurs conservent leurs droits d’auteur et accordent à la Revue un droit de première publication, les travaux faisant en même temps l’objet d’une licence d'attribution Creative Commons autorisant d’autres parties à diffuser les travaux, sous réserve d’une mention de l’auteur et de la publication initiale dans la RCAPE.
-
Il est permis aux auteurs de conclure des ententes contractuelles distinctes additionnelles en vue de la diffusion non exclusive de la version de travaux parus dans la Revue (p. ex. pour enregistrement dans un dépôt institutionnel ou inclusion dans un ouvrage), à la condition d’inclure une mention de la parution initiale dans la RCAPE.
-
Les auteurs sont autorisés et encouragés à faire paraître leurs travaux en ligne (p. ex. dans des dépôts institutionnels ou dans leurs sites Web) avant et pendant le processus d’évaluation, ce qui peut déboucher sur des échanges productifs et favoriser et faire que les travaux publiés soient cités plus tôt et plus fréquemment