Changing Employment Practices? Teachers and Principals Discuss "Part-Time" Arrangements for Alberta Teachers
Résumé
The general trend away from "standard" jobs - that is, employment by one employer, involving full-time work with an expectation of being employed indefinitely - has been widely examined and debated (e.g. Betcherman, McMullen, Leckie, & Caron, 1994; Broad, 1991; Handy, 1990; Negrey, 1994; White, 1983). So has the movement toward various forms of "non-standard" employment - such as job sharing, part time, temporary arrangements (e.g. Commission of Inquiry into Part-time Work, 1983; Duffy & Pupo, 1992; Higgins, Duxbury, & Lee, 1992; Krahn, 1995; Negrey, 1994; Schellenberg & Clark, 1996; White, 1983). However, we cannot discover any systematic and sustained scholarly attention directed toward this phenomenon as it pertains to Canadian public school teachers. What are the day-to-day realities of living out "non-standard" teaching arrangements, and what politics and ideologies engender those realities?
In order to explore some of those questions, we conducted a study that describes and compares the enactment of three types of part-time employment policies for teachers in one Alberta school district. Using semi-structured interviews, we sought diverse perspectives by talking with approximately 30 teachers and administrators in that district. Each of them is involved in the implementation of one or more of these three different policies. We documented the study participants' views on the advantages and disadvantages (personal, educational/professional and organizational) of the policies.
We report an overview of our findings in this article by organizing and discussing the participants' perspectives according to three general themes -- Motivations, Negotiations, and Implications. Since we have provided some detailed analysis of the first two themes, Motivations and Negotiations, elsewhere (Young & Grieve, 1996), we will emphasize Implications in this paper.
Téléchargements
Publié-e
Numéro
Rubrique
Licence
Les auteurs dont les articles sont publiés dans la Revue acceptent les conditions suivantes :
-
Les auteurs conservent leurs droits d’auteur et accordent à la Revue un droit de première publication, les travaux faisant en même temps l’objet d’une licence d'attribution Creative Commons autorisant d’autres parties à diffuser les travaux, sous réserve d’une mention de l’auteur et de la publication initiale dans la RCAPE.
-
Il est permis aux auteurs de conclure des ententes contractuelles distinctes additionnelles en vue de la diffusion non exclusive de la version de travaux parus dans la Revue (p. ex. pour enregistrement dans un dépôt institutionnel ou inclusion dans un ouvrage), à la condition d’inclure une mention de la parution initiale dans la RCAPE.
-
Les auteurs sont autorisés et encouragés à faire paraître leurs travaux en ligne (p. ex. dans des dépôts institutionnels ou dans leurs sites Web) avant et pendant le processus d’évaluation, ce qui peut déboucher sur des échanges productifs et favoriser et faire que les travaux publiés soient cités plus tôt et plus fréquemment