NorthBEAT’s Capacity-to-Consent Protocol for Obtaining Informed Consent from Youth Evaluation Participants: An Alternative to Parental Consent

  • Shevaun Nadin St. Joseph's Care Group & Lakehead University, Thunder Bay
  • Mae Katt Lakehead University, Thunder Bay
  • Carolyn Dewa Centre for Addiction and Mental Health & Department of Psychiatry and Behavioral Sciences - University of California, Davis
  • Chiachen Cheng St. Joseph's Care Group & Northern Ontario School of Medicine, Thunder Bay
Keywords: capacity, informed consent, youth, capacité, consentement éclairé, jeunes

Abstract

Abstract: Ethical practice compels evaluators to obtain informed consent from evaluation participants. When those participants are minors, parental consent is routinely sought. However, seeking parental consent may not be appropriate in all evaluation contexts. This practice note presents one context (mental health services research in rural Canada) where seeking parental consent for youths’ participation in research was considered unethical and unfeasible. We present a two-step “capacity-to-consent” protocol that we developed to obtain consent from youth participants. This protocol offers an ethical and feasible alternative to seeking parental consent for youth. The implications for evaluation practice are discussed.

Résumé : Pour se conformer à des pratiques éthiques, les évaluateurs doivent obte-nir le consentement éclairé de participants au projet. Lorsque ces participants sont des mineurs, le consentement des parents est généralement demandé. Cependant, il n’est pas toujours possible ou souhaitable d’obtenir le consentement des parents dans tous les contextes d’évaluation. La présente note de pratique présente un con-texte (recherche sur les services de santé mentale en milieu rural au Canada) où l’obtention du consentement d’un parent est considérée non éthique et impossible. Nous présentons un protocole en deux étapes de « capacité à consentir » que nous avons mis au point pour obtenir le consentement de jeunes participants. Ce protocole offre une solution de rechange éthique et applicable à l’obtention du consentement des parents pour les jeunes. On discute des ramifications du protocole pour la pratique de l’évaluation.

Published
2018-06-27
Section
Practice Note- English