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Optimizing Use in the Field of Program Evaluation by Integrating Learning from the Knowledge Field

Catherine Anne Donnelly, Michelle Searle

Abstract


It has been almost 20 years since Shulha and Cousins (1997) published their seminal paper exploring evaluation use. The paper examined a decade, 1986 to 1996, of theory, practice, and research on evaluation use. Since that time there have been significant developments related to the phenomenon of evaluation use. Outside of evaluation a new and burgeoning field has focused on the use of research in practice and policy; in health care the term knowledge translation has been used and in social sciences knowledge mobilization. Despite the rapidly growing body of research from the knowledge field, the different terminology used in evaluation, health care, and the social sciences has created siloed bodies of knowledge, even when working on similar change processes. This may be one of the factors why the large body of literature on evaluation use has received little attention in health care and vice versa. The aim of this article is threefold: first, to examine the developments in evaluation use since Shulha and Cousins’s (1997) paper; second, to explore how the knowledge fields, focusing on knowledge translation and mobilization, can help to further refine and develop our understanding of use; and third, to imagine what future research that interweaves the knowledge field with the field of program evaluation might look like and how it has the potential to serve the contexts where this research would be conducted.

Il y a presque 20 ans que Shulha et Cousins (1997) ont publié leur article phare sur l’utilisation de l’évaluation. Leurs travaux ont examiné une décennie, de 1986 à 1996, de théorie, pratique et recherches sur l’utilisation de l’évaluation. Depuis lors, il y a eu d’importants développements liés au phénomène de l’utilisation de l’évaluation. Au-delà de l’évaluation, un nouveau domaine s’est développé sur l’utilisation de la recherche dans la pratique et les politiques; en santé, le terme transfert des connaissances a été utilisé et en sciences sociales, on parle de mobilisation du savoir. Malgré le corpus rapidement grandissant de recherches dans le domaine des connaissances, les diff érentes terminologies utilisées dans les domaines de l’évaluation, des sciences de la santé et des sciences sociales ont créé des silos, alors ce sont les mêmes processus de changement qui sont analysés. Ceci pourrait en partie expliquer pourquoi les écrits sur l’utilisation de l’évaluation ont reçu peu d’écho dans le domaine de la santé, et vice-versa. Cet article a trois objectifs : premièrement, d’examiner les développements en utilisation de l’évaluation depuis l’article de Shulha et Cousins (en 1997) ; deuxièmement, d’explorer la façon dont les domaines de connaissance, axés sur le transfert des connaissances et la mobilisation du savoir, peuvent nous aider à mieux comprendre l’utilisation; et troisièmement, d’imaginer les pistes de recherche à cheval sur le domaine de l’utilisation des connaissances et celui de l’évaluation de programme, et d’analyser leur intérêt pour les contextes dans lesquels ces travaux seraient menés.


Keywords


evaluation use, knowledge mobilization, knowledge translation

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DOI: http://dx.doi.org/10.3138/cjpe.366

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