A Professional Grounding and History of the Development and Formal Use of Evaluator Competencies

Yuanjing Wilcox, Jean King

Abstract


This article provides background for the special issue. The authors first review the history of competency development in general and then in evaluation specifically. To date, the Canadian Evaluation Society and the Japanese Evaluation Society are the only professional organizations that have launched credentialing systems. However, increasing numbers of evaluation organizations and associations worldwide have developed lists of evaluator competencies, moving the field one step closer to professionalization. Although there are many viewpoints on the value of developing sets of evaluator competencies, there is currently a lack of empirical studies linking them to useful or sound evaluations.

Cet article fournit un contexte pour le numéro spécial. Les auteurs examinent d’abord l’histoire du développement de compétences en général et ensuite spécifiquement en évaluation. À ce jour, la Société canadienne d’évaluation et la société japonaise d’évaluation sont les seules organisations professionnelles qui ont lancé des systèmes d’accréditation. Cependant, un nombre croissant d’organismes et d’associations d’évaluation à travers le monde ont développé des listes de compétences des évaluateurs, avançant le champ d’un pas de plus vers la professionnalisation. Bien qu’il existe de nombreux points de vue sur l’intérêt de développer des ensembles de compétences des évaluateurs, il y a actuellement un manque d’études empiriques qui les relient à des évaluations utiles ou efficaces.


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.