Assessing the Value of Inductive and Deductive Outcome Measures in Community-Based Programs: Lessons from the City Kidz Evaluation

  • Rich Janzen Centre for Community Based Research Renison University College at the University of Waterloo
  • Nghia Nguyen
  • Alethea Stobbe
  • Liliana Araujo
Keywords: community-based research, inductive versus deductive approaches, outcome evaluation, survey design / recherche communautaire, approches inductives versus déductives, évaluation des résultats, conception de l’enquête

Abstract

Evaluators of community-based programs frequently need to decide whether to adopt an inductive or deductive approach in developing quantitative outcome measures. This article explores this issue using a case example of a child anti-poverty program called City Kidz. Its recent evaluation combined an inductive and deductive approach to develop a survey. The article describes the City Kidz evaluation and its survey before assessing the value of the survey, considering internal consistency and various aspects of validity. The article concludes with a discussion about the factors that helped and hindered the appropriateness of the survey in light of the inductive and deductive approaches used.

Les évaluations de programmes communautaires nécessitent fréquemment de choisir entre une approche inductive et une approche déductive pour développer des indicateurs de résultats quantitatifs. Pour explorer cette question, cet article examine une étude de cas d’un programme sur la pauvreté enfantine nommé City Kidz. L’évaluation de ce programme a employé à la fois une approche inductive et déductive lors du développement d’une enquête. Cet article décrit l’évaluation ainsi que son enquête, puis évalue la cohérence et la validité de cette dernière. Cet article conclut en discutant des facteurs qui ont facilité ou nuit à la pertinence de l’enquête par l’entremise d’une approche inductive et déductive.

Published
2015-05-22
Section
Articles- English