Awareness-Raising Tools Regarding Violence Against Students in Schools: A Literature Review

Authors

Abstract

This paper presents a literature review aimed at identifying common features of existing awareness-raising tools related to violence against students, and more specifically ordinary educational violence in schools. Fifteen relevant documents were analyzed, revealing a scarcity of tools addressing ordinary educational violence. Most tools focus on universal intervention, targeting cultural shifts, or equipping staff to recognize and address specific manifestations of violence. Despite variations in content and format, the effectiveness of these tools is often asserted without clear identification of what makes them effective. Drawing from these insights, this study outlines shared characteristics and offers valuable insights for the development of an awareness-raising tool to prevent ordinary educational violence in schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Catherine Tardif, Université de Montréal

Catherine Tardif est chargée de cours à l’Université de Montréal et à l’Université du Québec à Montréal. Après son baccalauréat en enseignement de la musique, elle enseigne d’abord dans les écoles primaires du Québec. Elle poursuit ensuite une formation en pédagogie Dalcroze, fonde une école de musique et signe un album pour enfants jumelé à un cahier d’animation pédagogique pour les centres de la petite enfance. À la suite d’une maîtrise en sciences de l’éducation à l’Université de Sherbrooke, elle poursuit ses études au doctorat à la Faculté d’éducation de l’Université de Montréal. Ses travaux portent sur l’anxiété de performance musicale, les gestes professionnels des enseignants spécialistes du primaire, l’intérêt disciplinaire et le bien-être en classe de leurs élèves.

Geneviève Carpentier, Université de Montréal

Geneviève Carpentier, Professor, Faculté des sciences de l'éducation, Université de Montréal

Normand Roy, Université de Montréal

Normand Roy, Professor, Faculté des sciences de l'éducation, Université de Montréal

Published

2025-06-23

Issue

Section

Literature Review/Revue de la documentation