L’adolescence, moment de grands changements : que savent les enseignants de cette période?
Abstract
Lorsque les élèves entrent au secondaire, ils doivent assurer leur réussite scolaire, mais aussi composer avec de nombreux changements biopsychosociaux (Mackenzie, E., McMaugh, A. & O’Sullivan, K-A., 2012; Smith, 2006). Les adolescents raffinent leurs habiletés sociales, développent leur autonomie, forment leur identité et transforment leur vision de la famille, des amis et des amours ; ils deviennent aussi sexuellement matures (Cloutier & Drapeau, 2008). Les enseignants, dans leurs façons d’interagir et d’enseigner, influencent l’expérience scolaire et la vie de leurs élèves. Ainsi, les enseignants doivent enseigner la matière, gérer leur classe, atteindre les objectifs du MELS, tout en composant avec leurs élèves en pleine maturation. En tenant compte de l’importance de cette période vie et de l’importance des savoirs dans la pratique enseignante, nous nous demandons : que savent les enseignants de leur objet de travail : les adolescents?
Downloads
Published
Issue
Section
License
- Manuscripts submitted to CJNSE/RCJCÉ must be original work that has not been published elsewhere, nor is currently being considered for publication elsewhere. The author should confirm this in the cover letter sent with the manuscript.
- Articles that are published within the CJNSE/RCJCÉ must not be published elsewhere, in whole or part, for one year after publication.
- Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings. Granting the CJNSE/RCJCÉ first publication rights must be in the cover letter sent with the manuscript.
- If the manuscript contains copyrighted materials, the author should note this in the cover letter sent with the manuscript, and indicate when letters of permission will be forwarded to the Editor.
- If the manuscript reports on research with “human subjects,” the author should include a statement in the cover letter that ethics approval has been received for the research, indicating the granting body and protocol number if applicable.
- Authors are encouraged to use language that is inclusive and culturally sensitive.