Reflecting on the Junior High Instrumental Music Curriculum in Alberta Through the Lens of the Tanglewood Declaration

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11575/ajer.v69i3.77141

Abstract

In 1967, The Tanglewood Symposium was convened in the United States to address the multifaceted issues in music education. The discussion in the Symposium led to the creation of the Tanglewood Declaration, which includes eight statements of implications and recommendations for the music curriculum and has been considered a critical part of the music education profession. Although it was produced 56 years ago, the insight into pedagogical and curricular adjustments is still deemed to be needed in music classrooms across both the United States and Canada today, as the issues in music education in these two nations were found to be similar. In Alberta, the most recent junior high music curriculum was designed in 1988, 21 years after the announcement of the Tanglewood Declaration. This study investigated whether the ideas in the Tanglewood Declaration have permeated the current junior high instrumental music curriculum in Alberta from three aspects: (a) musical multiculturalism, (b) individualization, and (c) technology. It is evident that parts of the ideas in the Declaration could be traced in the Alberta curriculum. This paper concludes with recommendations for future curriculum development made through the perspectives of the Tanglewood Declaration.

Keywords: Alberta, instrumental music, music curriculum, Tanglewood Declaration, Tanglewood Symposium

En 1967, le symposium de Tanglewood a été organisé aux États-Unis pour aborder les multiples facettes de l'éducation musicale. Les discussions du symposium ont abouti à la création de la déclaration de Tanglewood, qui comprend huit déclarations d'implications et de recommandations pour le programme d'études de musique et qui est considérée comme un élément essentiel de la profession d'éducateur de musique. Bien que la déclaration ait été rédigée il y a 56 ans, la vision des ajustements à apporter à la pédagogie et aux programmes est toujours jugée nécessaire dans les classes de musique aux États-Unis et au Canada aujourd'hui, car les problèmes liés à l'éducation musicale dans ces deux pays se sont révélés similaires. En Alberta, le programme d'études de musique le plus récent pour le premier cycle du secondaire a été conçu en 1988, soit 21 ans après l'annonce de la déclaration de Tanglewood. Cette étude a cherché à savoir si les idées de la déclaration de Tanglewood ont imprégné le programme actuel de musique instrumentale du premier cycle du secondaire en Alberta sous trois aspects : (a) le multiculturalisme musical, (b) l'individualisation, et (c) la technologie. Il est évident que certaines idées de la déclaration se retrouvent dans le curriculum de l'Alberta. Cet article se termine par des recommandations pour le développement futur des programmes d'études, formulées dans la perspective de la déclaration de Tanglewood.

Mots clés : Alberta, musique instrumentale, programme d'études de musique, déclaration de Tanglewood, symposium de Tanglewood

Author Biography

Chi Kai Lam, University of Alberta

Chi Kai Lam is a PhD student in secondary education at the University of Alberta with a major in music education. He received a Bachelor of Arts in Music degree from the University of York, a Postgraduate Diploma in Education, and a Master of Arts in Music degree from the Hong Kong Baptist University. His research interests include musical creativity, multiculturalism, and music curriculum development.

Published

2023-09-25

How to Cite

Lam, C. K. (2023). Reflecting on the Junior High Instrumental Music Curriculum in Alberta Through the Lens of the Tanglewood Declaration. Alberta Journal of Educational Research, 69(3), 430–438. https://doi.org/10.11575/ajer.v69i3.77141

Issue

Section

ARTICLES