Turning to Greet the Unheard, Unseen, and Unknown in Western Thought: Autoethnographic Stories of Learning with the Blackfoot

Authors

  • Sherri Rinkel-Mackay University of Calgary

DOI:

https://doi.org/10.11575/ajer.v69i2.73086

Abstract

The Truth and Reconciliation Commission of Canada has calls to action for the inclusion of Indigenous knowledges and teaching practices in classrooms. Western educators have different degrees of willingness, understanding, and skill in teaching Indigenous concepts and their teaching practices can be superficial. Highlighting autoethnographic accounts of learning from Blackfoot Elders through Indigenous land-based pedagogy with current literature review data, I argue that Western educators must understand that the more-than-human entities are animate and have agency in teaching and healing people. Findings suggest that all students benefit from the wise teaching practices of inviting the more-than-human as co-teachers.

Key words: Indigenous education, Indigenous land-based pedagogy, Blackfoot, more-than-human, autoethnography

La Commission de vérité et de réconciliation du Canada a lancé des appels à l'action pour l'intégration des connaissances et des pratiques d'enseignement autochtones dans les salles de classe. Les éducateurs occidentaux n'ont pas tous la même volonté, la même compréhension et les mêmes compétences pour enseigner les concepts autochtones, et leurs pratiques d'enseignement peuvent être superficielles. En mettant en évidence les récits autoethnographiques de l'apprentissage auprès des aînés pieds-noirs par le biais d'une pédagogie autochtone basée sur la terre, ainsi que les données d’une analyse documentaire actuelle, je soutiens que les éducateurs occidentaux doivent comprendre que les entités plus qu'humaines sont animées et ont un pouvoir d'action dans l'enseignement et dans la guérison des personnes. Les résultats suggèrent que tous les élèves bénéficient des pratiques d'enseignement sages qui consistent à inviter les entités plus qu'humaines en tant que co-enseignants.

Mots clés : éducation autochtone, pédagogie autochtone basée sur la terre, Pieds-Noirs, plus-que-humain, autoethnographie

Author Biography

Sherri Rinkel-Mackay, University of Calgary

Sherri Rinkel-Mackay taught kindergarten to Grade 8 students with many cultural backgrounds and multiple abilities. During her 28-year career, she also worked as a teacher-mentor with a university-based professional development organization. Several projects involved co-creating learning resources alongside Indigenous community members. Her passions include the literacies of landscape.

Published

2023-06-27

How to Cite

Rinkel-Mackay, S. (2023). Turning to Greet the Unheard, Unseen, and Unknown in Western Thought: Autoethnographic Stories of Learning with the Blackfoot. Alberta Journal of Educational Research, 69(2), 144–166. https://doi.org/10.11575/ajer.v69i2.73086

Issue

Section

ARTICLES