The Professional Development of Rural ESL Instructors: Program Administrators’ and Instructors’ Views

Authors

  • Marilyn L. Abbott University of Alberta
  • Marian J. Rossiter University of Alberta

DOI:

https://doi.org/10.11575/ajer.v57i2.55477

Keywords:

Adult ESL, Professional Development, TESL, PD Recommendations

Abstract

In this article, we report perceived professional development (PD) needs, interests, and challenges of ESL instructors in rural Alberta from the perspectives of instructors and administrators. We collected questionnaire responses from instructors who taught in programs offered in five rural locations with a large recent influx of newcomers requiring ESL instruction. This was followed by focus-group interviews with the instructors and individual interviews with their program administrators. The findings highlight the importance of PD designed to meet the specific needs of rural instructors and to facilitate effective ESL teaching and learning in their communities. We offer recommendations for designing PD for ESL programs.

Dans cet article, nous évoquons les besoins, les intérêts et les défis en perfectionnement professionnel pour les enseignants d’ALS dans les régions rurales de l’Alberta tels qu’ils sont perçus par les enseignants et les administrateurs. Nous avons recueilli les réponses aux questionnaires complétés par des enseignants qui travaillaient dans des programmes d’ALS offerts dans cinq milieux ruraux ayant récemment reçu un important afflux de nouveaux arrivants. Par la suite, nous avons mené des entrevues auprès de groupes de consultation composés d’enseignants et des entrevues individuels auprès d’administrateurs de programmes. Les résultats soulignent l’importance du perfectionnement professionnel conçu pour répondre aux besoins spécifiques des enseignants ruraux et pour faciliter l’enseignement et l’apprentissage efficaces de l’ALS dans leurs communautés. Nous offrons des recommandations portant sur la conception du perfectionnement professionnel dans le cadre de programmes d’ALS.

Author Biographies

Marilyn L. Abbott, University of Alberta

Marilyn Abbott is an assistant professor in the Teaching English as a Second Language Program in the Department of Educational Psychology in the University of Alberta.

Marian J. Rossiter, University of Alberta

Marian Rossiter is an associate professor in the Teaching English as a Second Language Program in the Department of Educational Psychology in the University of Alberta.

Downloads

Issue

Section

ARTICLES