The Differential Experience and Educational Outcomes Among Two Cohorts of English Language Learning Students

Authors

  • Hieu Van Ngo University of Calgary

DOI:

https://doi.org/10.11575/ajer.v69i1.73438

Abstract

This study examined the differential experience and educational outcomes among two English Language Learning (ELL) student cohorts, namely holders of a high school diploma and individuals who did not complete high school. Our analysis of 39 interviews with ELL respondents demonstrated that premigration experience; personal qualities; interactions at home, in school, and in the community; as well as peer influence, have shaped the differing experience and inequitable educational outcomes of ELL students. The findings brought attention to the areas of support for all ELL students, including quality classroom instruction, explicit and structured ELL education, supplementary academic and literacy programs, responsive psychosocial support, and access to positive mentors.

Keywords: ELL students, educational experience, educational outcome

Cette étude a examiné les différentes expériences et résultats scolaires de deux cohortes d'étudiants apprenant l'anglais (ELL), à savoir les titulaires d'un diplôme d'études secondaires et les personnes qui n'ont pas terminé leurs études secondaires. Notre analyse de 39 entretiens avec des répondants ELL a démontré que l'expérience antérieure à la migration, les qualités personnelles, les interactions à la maison, à l'école et dans la communauté, ainsi que l'influence des pairs, ont façonné l'expérience différente et les résultats scolaires inéquitables des étudiants ELL. Les résultats ont attiré l'attention sur les domaines de soutien pour tous les étudiants ELL, notamment un enseignement de qualité en classe, une éducation ELL explicite et structurée, des programmes académiques et d'alphabétisation supplémentaires, un soutien psychosocial adapté et l'accès à des mentors positifs.

Mots clés : étudiants ELL, expérience éducative, résultats scolaires

Author Biography

Hieu Van Ngo, University of Calgary

Hieu Van Ngo is an Associate Professor in the Faculty of Social Work at the University of Calgary. His scholarship and practice have focused on the settlement and integration of immigrant youth and families, youth crime prevention, and diversity, equity, and inclusion.

Downloads

Published

2023-03-17

How to Cite

Ngo, H. V. (2023). The Differential Experience and Educational Outcomes Among Two Cohorts of English Language Learning Students. Alberta Journal of Educational Research, 69(1), 66–85. https://doi.org/10.11575/ajer.v69i1.73438

Issue

Section

ARTICLES