From New Public Management to New Political Governance: Implications for Evaluation

  • Jill Anne Chouinard University of North Carolina at Greensboro
  • Peter V Milley University of Ottawa
Keywords: evaluation use, new political governance, new public management / utilisation de l’évaluation, nouvelle gouvernance politique, nouvelle gestion publique

Abstract

Public administration scholars have discerned a shift in the federal governance context in Canada, from what was traditionally a strong, nonpartisan public service to a more politicized, even partisan, model of public decision-making with power concentrated in the upper reaches of the political executive. We explore the potential implications of these changes for evaluation in the federal bureaucracy. Our analysis, tentative at this point, suggests that in light of heightened political pressures, and a decline in the use of “evidence” in federal policy circles, evaluations may present an increasingly complex activity for public administrators to manage. These developments raise important questions for the evaluation community about its relationships with public managers and its role and professional values in a democratic institution.

Les observateurs du domaine de l’administration publique ont constaté un virage dans le contexte de la gouvernance fédérale au Canada, laquelle est passée d’une administration publique forte, non partisane, à un modèle plus politisé, voire partisan, de la prise de décisions où le pouvoir est concentré dans les plus hautes sphères de l’exécutif fédéral. Nous explorons les impacts possibles de ces changements sur l’évaluation au sein de la bureaucratie fédérale. Notre analyse préliminaire semble indiquer que, au vu des pressions politiques accrues et du déclin du recours aux « preuves » dans les milieux politiques fédéraux, l’évaluation devient une activité de plus en plus complexe à gérer pour les administrateurs fédéraux. Ces développements soulèvent des questions importantes au sein de la communauté de l’évaluation pour ce qui est de ses liens avec les gestionnaires du secteur public ainsi que de son rôle et de ses valeurs professionnelles au sein d’une institution démocratique.

Author Biographies

Jill Anne Chouinard, University of North Carolina at Greensboro

Assistant Professor

Department of Educational Research Methodology

Peter V Milley, University of Ottawa

Assistant Professor

Faculty of Education

University of Ottawa

Published
2015-05-21
Section
Articles- English