A Made-in-Canada Credential: Developing an Evaluation Professional Designation

Heather Buchanan

Abstract


Following extensive research and consultations, the governing body of the Canadian Evaluation Society (CES) announced in October 2007 “that there is member support to pursue a system of professional designations for evaluators in Canada. ” Some 19 months later it introduced a new voluntary service for its members, a Credentialed Evaluator (CE) designation. From an acknowledged bias of one of the CE architects, this article reflects on its development, what it is, and how context and process importantly shaped this unique evaluation professional designation. Discussions of the challenges encountered in the development process and the opportunities going forward aim to contribute to the future of the CE designation in Canada and to the growing international interest in and discourse on professionalizing evaluation.

 

Suivant des études et consultations d’envergure, le conseil de direction de la Société canadienne d’évaluation (SCÉ) a annoncé à ses membres, en octobre 2007, « que la Société avait l’appui de ses membres pour entreprendre les démarches de création d’un système de titres professionnels pour les évaluateurs au Canada ». Environ 19 mois plus tard, elle introduit un nouveau service volontaire pour ses membres, le titre d’Évaluateur accrédité (ÉA). Cet article, écrit de l’oeil avoué partial d’une fondatrice de l’ÉA, reprend la création du titre, ce qu’il devient, et comment le contexte et les processus ont façonné significativement ce titre unique de l’évaluation professionnelle. Les discussions au sujet des défis rencontrés lors du processus de développement et concernant de futures occasions ont pour objectif de contribuer à l’avenir du titre d’ÉA au Canada ainsi qu’à l’intérêt grandissant international et au dialogue entourant la professionnalisation de l’évaluation.

 

doi: 10.3138/cjpe.29.3.33


Keywords


certification; competencies; credential; professional designation; qualifications; certification; compétences; accréditation; titre professionnel; qualifications

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