Open Access Open Access  Restricted Access Subscription Access

Building Evaluation Capacity in a Community-Level Program: Lessons Learned from Evaluating Youth Futures

Vivien Runnels, Caroline Andrew, Jennifer Rae

Abstract


Youth Futures is a complex program supported by a local partnership aimed at increasing access to post-secondary education among youth from lower-income family backgrounds. Although program stakeholders have recognized the importance of evaluation since the program’s inception, embedding an evaluative culture and building capacity for evaluation practice in the context of this partnership-led program has been challenging. We describe our experiences and the lessons that have been learned about generating and sustaining interest in evaluation among a diverse group of stakeholders. The article proposes some recommendations for others who endeavour to conduct evaluation work in community contexts.

Avenir Jeunesse est un programme complexe, appuyé par un partenariat local, qui vise à accroître l’accès aux études postsecondaires pour les jeunes venant de milieux marginalisés. Bien que les parties prenantes aient reconnu l’importance de l’évaluation dès la création du programme, intégrer une culture de l’évaluation et construire la capacité pour une pratique de l’évaluation dans ce programme mené en partenariat a présenté des défis. Nous décrivons nos expériences et des leçons qui ont été tirées quant aux façons de construire la capacité évaluative et de générer et maintenir un intérêt pourl’évaluation parmi un groupe divers de partenaires. L’article propose des recommandations pour d’autres qui cherchent à faire du travail d’évaluation en contexte communautaire.


Keywords


evaluation capacity building, evaluation practice, evaluative culture, implementation evaluation, partnership

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.3138/cjpe.30975

Refbacks

  • There are currently no refbacks.