Exploring the Leadership Dimension of Developmental Evaluation: The Evaluator as a Servant-Leader

  • Chi Yan Lam Queen's University
Keywords: developmental evaluation, ethics, evaluation use, program development, research on evaluation / évaluation évolutive, éthique, utilisation de l'évaluation, développement de programme, recherche en matière d’évaluation

Abstract

Evaluators working on a developmental evaluation are expected to work collaboratively with program developers to marshal evaluation in ways that support ongoing program development and adaptation. This expectation introduces novel challenges to evaluation practice and exposes the evaluator to the treacherous waters of program complexities that are likely unique to each developmental evaluation. What may have become accepted norms about evaluator roles, responsibilities, and evaluator-client relationships may no longer hold true in the course of repurposing evaluation for program development. Early writers on developmental evaluation have suggested that evaluators incorporate elements of servant leadership to help navigate the situational challenges associated with developmental evaluation. This Practice Note extends current dialogue on servant leadership as it is situated in developmental evaluation by contributing a discussion on the utility of servant leadership in guiding developmental evaluator behaviour and decision-making.

L’on s’attend à ce que les professionnels de l’évaluation évolutive collaborent avec les concepteurs de programmes pour bâtir une évaluation qui appuie le développement et l’adaptation continus du programme. Cette attente apporte de nouveaux défis à la pratique de l’évaluation et expose l’évaluateur aux complexités d’un programme qui risquent de s’avérer uniques à chaque évaluation évolutive. Ce qui avait sans doute été la norme concernant les rôles et les responsabilités de l’évaluateur ainsi que la relation évaluateur-client n’est peut-être plus accepté lorsqu’il s’agit de la réaff ectation de l’évaluation en fonction du développement des programmes. Les premiers auteurs à se pencher sur l’évaluation évolutive ont proposé aux évaluateurs d’incorporer des éléments du leadership-serviteur pour guider le comportement et le processus décisionnel de l’évaluateur évolutif. Cet avis de pratique continue le dialogue actuel sur le leadership-serviteur , tel qu’il est situé dans l’évaluation évolutive, en y contribuant une discussion sur l’utilité du leadership-serviteur à guider le comportement et la prise de décision de l’évaluateur évolutif.

Published
2015-05-22
Section
Practice Note- English